söndag 6 januari 2008

Paradise Kiss 3-5



Paradise Kiss Vol. 3
Paradise Kiss Vol. 4
Paradise Kiss Vol. 5
av Ai Yazawa

Jag fick sista delen (d.v.s. volym 5) av ParaKiss i julklapp, så då passade jag på att läsa alla delar jag hade kvar i serien. Volym 1 och 2 har jag skrivit om här.

Serien påminner en del om Ai Yazawas Nana, på så sätt att en tjej som egentligen lever ett ganska vanligt liv, men inte har något särskilt mål eller mening med det, lär känna någon som verkligen brinner för sitt område och engagerar sig i det trots att hon inte riktigt hör till. För Nana Komatsu är det Nana Osakis band Blast, och för Yukari är det klädmärket Paradise Kiss. George, Isabella, Arashi och Miwako vill gärna ha Yukari som modell när de ska visa upp sitt bidrag i skolans modetävling (de går på en skola för modeskapare, makeupartister etc.), de är hennes vänner och George dejtar henne till och med, men de behöver ju egentligen bara ha henne där när hon ska prova kläderna. Det finns ingen anledning att hon t.ex. ska sitta och hjälpa dem med tidskrävande pärlbroderier. Men Yukari vill så gärna vara en av dem.

För Yukaris mamma har det alltid varit viktigt att hennes barn lyckas. De måste komma in på prestigefyllda skolor och få höga betyg. För Yukaris lillebror är det enkelt, men själv har hon med nöd och näppe klarat att komma in på en fin skola. Att få fina betyg på en så krävande skola är mer än vad hon klarar av, och det är tydligt att hon inte är mammans favorit. När Yukari dessutom börjar strunta i studierna för att försöka satsa på sin nya dröm, att bli modell, går det förstås ännu sämre för henne.

Jag ser att det finns fler serier av Ai Yazawa översatta till tyska än till engelska. De har dessutom kommit betydligt längre i Nana (volym 17 eller nåt i den stilen, på engelska finns bara 7). Mycket möjligt att jag kommer beställa något därifrån. Fast inte Nana, för jag vill ju inte byta språk mitt i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar