onsdag 2 januari 2008

Gott nytt år

Jag är inte riktigt klar att summera läsningsåret 2007 än. Jo, jag kan ju berätta att jag läste 222 böcker under året, men jag har inte räknat ut någon annan statistik. Hur många var seriealbum (ganska många), hur många facklitteratur (ganska få)? Vilken författare läste jag flest böcker av? Och vilka böcker var egentligen bäst? Först vill jag nämligen blogga om alla böcker jag läste under året, och det är sju kvar... Bokskriverierna stannade upp lite under jul och nyår eftersom jag reste lite hit och dit (jul firades hemma hos mamma och pappa, nyår i Oslo).

Däremot är det hög tid att skriva om mina planer för vad som ska läsas under 2008. Lite utmaningar och projekt är ju alltid kul, men samtidigt vill jag ju inte att det ska vara så många att jag inte får läsa annat. Det vore ju verkligen att döda all läslust. D.v.s. jag skulle i så fall strunta i utmaningar och läsa det jag vill, att jag skulle göra tvärtom är osannolikt.

Under 2007 hade jag en utmaning, att läsa 10 böcker på tyska. Det klarade jag av.

Detta är i alla fall klart inför 2008:

1. 10 böcker på tyska. Funkade 2007, och bör funka i år med. Jag tycker att 10 böcker är ganska lagom. 12 blir så bestämt att det ska vara en månaden, och så kanske man missar en månad och så blir allt helt fel.

2. Läsa klart A-Ö-projektet. Sju böcker kvar. Någon som har idéer till X och Ä? (Författarens efternamn ska börja på den bokstaven och jag ska inte ha läst författaren förut.)

3. Påbörja Jorden runt-projektet. Jag håller på att samla ihop böcker, och kommer inte börja med detta förrän A-Ö är klart.

Detta är lite mer oklart (orkar jag?):

4. 10 fantasyböcker. Av den enkla anledning att jag gärna köper (ofta hela serier), men aldrig verkar läsa.

5. 10 klassiker. Behöver jag motivera? Jag har faktiskt ingen koll på hur många klassiker jag spontanläser på ett år. Håller på med en just nu, så det här är faktiskt den punkt jag ligger bäst till på.

Klarar jag inte punkt 4 och 5 kommer jag inte anse det som en misslyckande, men jag ska göra ett försök ändå. Ofta kommer de olika målsättningarna nog överlappa varandra, t.ex. en fantasybok på tyska eller en klassiker som utspelar sig i ett ovanligt land.

Håll tummarna! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar