torsdag 10 januari 2008

2007 års favoriter etc. (del 2)



Årets fackbok 1: "Myternas historia" av Karen Armstrong. Kort och översiktligt, men hemskt intressant.

Årets fackbok 2: "I döda språks sällskap" av Ola Wikander. Jag är väldigt imponerad över att någon behärskar alla dessa märkliga språk.

Årets reportage 1: "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam. Viktig.

Årets reportage 2: "Rockabilly - En bok om de sista romantikerna" av Josefin Ekman. Kul och snyggt.

Årets reseskildring: "Stranger On A Train" av Jenny Diski. Att åka rökkupé runt USA.

Årets BOATS: "Vingklippt ängel" av Berny Pålsson. En genre jag annars brukar undvika, men det här var inte helt fel. (BOATS = Based On A True Story)



Årets klassiker: "Tom Sawyer" av Mark Twain. En bok man blir glad av, och som jag hade glömt mycket av sedan jag läste den i mellanstadiet.

Årets nobelpris: Ingen som missat att det gick till Doris Lessing, va? Första gången jag har läst en nobelpristagare innan den får utmärkelsen. Jag läste om "Det femte barnet" och kommer läsa mer Lessing.

Årets Äntligen!: Jag har läst "Kallocain" av Karin Boye ...



Årets mest omtalade: Glöm alla väskdebatter och Min hästprenumerationer. "Harry Potter and the Deathly Hallows" av J. K. Rowling var boken alla läste samtidigt. Det var viktigt att veta hur långt den du pratade med hade kommit så att inte du eller någon annan blev spoilad.

Årets upptäckt: "Det var ur munnarna orden kom" av Mirja Unge. Jag måste läsa allt av henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar