lördag 3 januari 2015

Statistik 2014 och tysk utmaning

Best of 2014 får vänta, jag har fortfarande kvar några böcker att blogga om från förra året. Men statistiken för året har jag räknat ut.

Antal lästa böcker: 178
Bättre än förra årets rekordlåga 150, men inte så värst bra heller. Över 200 vill jag gärna läsa. Men det kan bero på något färre snabblästa böcker också, så det säger egentligen inte så mycket.

Månad då jag läste mycket: Juli med 28 böcker, tätt följd av augusti med 26 böcker. Mmmm, semester.
Månad då jag läste lite: Februari, maj och november ligger lika med tio böcker.


Språk:
Svenska: 122 (69 %)
Engelska: 36 (20 %)
Norska: 15 (8 %)
Tyska: 5 (3 %)
Exakt lika stor andel svenska och tyska som föregående år. Fast aningen mer engelska och aningen mindre norska, trots att jag försökte ha norskt tema i november (a.k.a. månad då jag läste lite). Men det är väl helt okej ändå.
Min tyska utmaning var att läsa fem böcker i år, och det klarade jag. Dock fick jag byta nr 5 mot en mer lättläst nr 5 för att hinna ... För 2015 är målet att läsa sex böcker på tyska.


Jag läste böcker av 131 olika författare (eller "team" av författare, t.ex. Sjöwall-Wahlöö, som bara räknas som en).

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Margit Sandemo (14 st)
2. May Grethe Lerum (7 st)
3. Maria Lang (6 st)
4. Neil Gaiman, Selma Lagerlöf (4 st)
5. Maj Sjöwall/Per Wahlöö (3 st)

Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Gosho Aoyama, Åsa Ekström (3 st)
2. Natalia Batista (drygt 2 st*)

* Jag läste två seriealbum av så många författare att de inte fick plats i listan,  men Natalia Batista medverkade även i en Nosebleed Studio-antologi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar