fredag 2 januari 2015

Nordiska väsen


Nordiska väsen
av Johan Egerkrans

Nu när jag läste om allt oknytt i Margit Sandemos "Våroffer" så kände jag för att läsa Johan Egerkrans bok om oknytt i Norden. Jag hade ändå boken i tankarna eftersom en del av bilderna, och även texterna tror jag, användes i en utställning på Hallwylska museet (Skräck och skrock, det ockulta sekelskiftet 1900) som jag och min syster var och tittade på i december.

Intressant bok. Texter om en rad olika sorters småfolk och odjur och spöken. Inte så mycket som jag inte hade läst tidigare, men det beror ju helt på vad jag har läst tidigare. I det här fallet "Ur oknyttens värld" av Jan-Öjvind Swahn i bokserien Folksagor från 80-talet, som har ett liknande upplägg men är tjockare och väl innehåller ännu fler varelser ur folktron. Men jag tycker nog bättre om illustrationerna i Egerkrans bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar