lördag 10 januari 2015

2014 års bästa ... noveller och serier

Det här blir det sista inlägget om vad jag gillade bäst förra året.

NOVELLER


Bästa novellsamlingen var "Historien om Fru Berg" av Ingvild H. Rishøi. Men den följs tätt av Etgar Kerets "Goda intentioner" och Alice Munros "Too Much Happiness".


Jag läste ju en del noveller som inte ingick i någon samling också. Alltså i stort sett böcker från Novellix ... Där var min favorit "Ojura" av Stina Stoor.


SERIER

Allra bäst gillade jag "Heute ist der letzte Tag vom Rest deines Lebens" av Ulli Lust. Läs den! (Ja, den finns på svenska också.)

Sedan var Lynda Barrys "The Freddie Stories" också helt fantastisk.

Kate Beatons "Hark! A Vagrant" var rolig.


Bästa serienovell var "En helt ny människa" av Henri Gylander. Oerhört fin och det mest sorgliga jag läste under året.

Bästa manga är inte så lätt att välja, men jag väljer Åsa Ekströms Sayonara September. Jag läste hela serien under året. Först omläsning av del 1 och 2, och så läste jag del 3 för första gången.

Bästa seriealbumet för barn var utan tvekan "Farmor og jeg" av Anna Fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar