söndag 4 januari 2015

En smakebit på søndag (vecka 1)

http://gronneskoger.blogspot.se/2015/01/200-ar-pa-200-sider-en-smakebit-pa-sndag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Det är inte riktigt ny dag bara för att man har passerat midnatt tycker jag, men eftersom jag just har börjat läsa den tjugosjätte boken i Sagan om Isfolket så kommer det vara den jag läser hela söndagen också. Ska bara sova först.

Eskils äventyrslystna pojksinne hade tänts. Han blev sittande i tankar. Så sa han: — Jag är av Isfolket.
— Ja, jag vet väl det! Han heter ju Lind av Isfolket.
Då insåg Eskil att han inte borde prata för mycket. Men han tänkte desto mer. Isfolket var immuna mot spöken och sådant, det stod i alla deras böcker. De kunde betvinga allt skrymt och annat otäckstyg. Ja, jo, det var förstås bara de drabbade och utvalda som klarade sånt, men vem visste, om inte Eskil var en utvald? Det fanns ingen annan i hans släktled som var det. Varken förbannad eller utvald.
(Margit Sandemo, "Huset i Eldafjord", s. 17)

34 kommentarer:

  1. Jag tror jag snart måste köpa första delen i den här serien, om inte annat för att ta reda på varför alla verkar älska dem :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får du göra. :) Eller läs i senaste numret av tidskriften Skriva, där de har en artikel om bl.a. detta.

      Radera
  2. Läste några i serien för längesen, men så långt som till bok 26 kom jag aldrig :)

    SvaraRadera
  3. Flott smakebit. Denne bokserien var en stor suksess blant vennene mine da vi gikk på skolen for over 20 år siden. Selv om ikke denne serien er noe for meg, er det bra at den fortsatt leses. Ønsker deg en super søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan så länge sedan jag läste den första gången. :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Sandemos böcker har jag velat läsa så länge, men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att planera in läsning av en sån här serie kanske. :)

      Radera
  5. Las et par bøker for 25 år siden, da min datter var hekta en periode. (Ungdomsskolen). Sandemo kan skrive spennende og kreativt, så jeg skjønner at folk blir hekta, sjøl om det ikke er min stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan så länge sedan jag läste dem första gången (var väl 18-19 år sedan). Sedan har jag läst om dem ett par gånger.

      Radera
  6. Jag har hört så mycket om den här serien att vid något tillfälle måste jag nog också prova. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt första delen får ta och läsa den, hyllvärmare kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ändå har den så tycker jag att du ska testa. :)

      Radera
  8. En lång serie som jag nog aldrig kommer läsa men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå. Den är lång. :)

      Radera
  9. Jeg har lest mye av Sandemo. Isfolket to ganger faktisk, med mange års mellomrom. Har og lest serien Heksemesteren og Lysets rike. Det siste jeg har lest av henne var Kiaras saga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst det mesta av det hon har skrivit. Nu har jag precis beställt första delen i hennes nya serie. Får se hur den är.

      Radera
  10. Å, jeg kunne tenke meg å lese Isfolket en gang til. Men det tror jeg at jeg har fortalt deg før når du har hatt Isfolket som smakebit :-) Eller så er det noen andre som har hatt Isfolket som smakebit. Det er ikke alltid jeg klarer å holde tungen rett i munnen når jeg skal kommentere på så mange blogger på en gang :-D
    Ha en riktig fin søndag, Marika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var säkert hos mig. Jag har haft smakbitar från olika Isfolksböcker tidigare. :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Tjugosjätte boken ja... och då är du väl typ halvvägs?

    SvaraRadera
  13. Verkar som en riktigt lång bokserie det där! :)
    Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 47 böcker. Plus att det finns en fortsättning i en annan serie ...

      Radera
  14. Har fortfarande inte läst någon av de där, lite avskräckande att gå in i en serie som man vet är så lång :) Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå. Tog faktiskt ett tag innan jag läste den trots att det var flera som var helt lyriska över den på gymnasiet.

      Radera
  15. Jag hade många kompisar under skoltiden som läste dem men jag tror inte att jag någonsin kommer att göra det. Lite kul med en så pass lång serie måste det vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kommer ju verkligen in i den världen. :)

      Radera
  16. Tack för smakbiten, har läst böcker ur serien, men inte den här tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. :)

      Har du läst några här och var, eller de första böckerna?

      Radera
  17. Jeg husker jeg slukte denne serien da jeg leste den for maaange år siden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det. Man kunde verkligen inte få tag på fler böcker fort nog. :)

      Radera