fredag 9 januari 2015

2014 års bästa ... barn- och ungdomsböcker

Jag verkar inte ha läst överdrivet många barn- och ungdomsböcker under förra året. Men några blev det ju.

BARNBÖCKER


Den allra bästa barnboken var nog "Monsterkatten" av Kalle Güettler, Rakel Helmsdal och Áslaug Jónsdóttir. Tips, eller typ tvång av bästa sort, från en kompis som är bibliotekarie.

Jag gillade även "Chu's First Day of School" av Neil Gaiman och Adam Rex, och det gjorde brorsbarnen som är i lämpligare ålder också.

Och så något för mycket större barn. Jag blev också ganska nöjd med att inte ha blivit besviken på "The Headless Cupid" av Zilpha Keatley Snyder. Jag läste den när jag var liten och har tänkt på dess mystiska stämning (som jag tyckte när jag var liten) senare, men jag visste inte vad den hette. Det krävdes en del kreativt googlande för att hitta den.


UNGDOMSBÖCKER


Jag tyckte bäst om "Code Name Verity" av Elizabeth Wein, men vill också nämna Jackson Pearces "Purity" och Kevin Crossley-Hollands "Resan till den gyllene staden". Så då gör jag det helt enkelt.

Och så läste jag om en gammal bok som jag aldrig tröttnar på – "Juliane och jag" (även utgiven som "Nattens barn") av Inger Edelfeldt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar