lördag 3 januari 2015

Den sanna berättelsen om Jultomten


Den sanna berättelsen om Jultomten
av Michael G. Ploog (efter L. Frank Baum)

Jag kan ha läst det här seriealbumet tidigare. Det finns – eller fanns – ofta på bibliotek. Jag tror nästan att jag har läst det, även om jag inte kommer ihåg det särskilt tydligt.

En sak som jag undrar äver är att det bland all info om copyright och årtal står titeln "Santa Claus – La legende du Père Noël", som om originalspråket vore franska. Men internet försäkrar mig om att både Michael G. Ploog, som gjort serien, och L. Frank Baum, som skrev romanen som den är baserad på, är/var amerikaner. Mystiskt. (På bilden dansk titel, eftersom formatet är alldeles för stort för min scanner och detta var det bästa jag kunde hitta.)

L. Frank Baum? säger du. Det låter bekant. Och ja, han har även skrivit böckerna om Oz. Hans Jultomte kommer från samma värld, men ett annat land. Det hela börjar med att ett övergivet människobarn hittas i skogen och adopteras av skogsnymfernas prinsessa Necila. Det är inte okontroversiellt att läta en människa växa upp bland skogsnymferna, men hon står på sig för lille Nisses skull. När Nisse blir äldre och får lära sig mer om människorna blir han förfärad över mycket han får se, men han vill ändå försöka leva utanför skogsnymfernas rike. Han börjar tillverka små presenter till sina vänner hos skogsnymfer och andra naturvarelser, men upptäcker att han kan glädja människobarn med de små leksakerna. Det är alltså Nisse som hittar på leksaker och en hel rad jultraditioner, och han lyckas utöka sin verksamhet mer och mer.

Men det är inte utan problem. De onda gavanerna vill inte förlora sitt inflytande över världens barn. När Nisse ger dem leksaker blir de ju glada – och snälla!

Lite konstig historia, men det ska man väl kanske förvänta sig av L. Frank Baum? Jag tror det konstiga ligger i att det är en fantasyvärld med en mängd olika sorters varelser (ryller och allt vad de heter), med egna seder och en egen geografi som man inte vet något om. Det här är ju bara en av en mängd berättelser som utspelar sig i den världen. Jag misstänker förresten att det här inte alls är den sanna berättelsen om Jultomten. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar