söndag 4 januari 2015

Den ärliga bedragaren


Den ärliga bedragaren
av Tove Jansson

Katri Kling är en udda fågel i den lilla byn vid kusten. Hon är alltid uppriktig även när det kan såra, och hon intresserar sig mest för siffror och pengar. Och naturligtvis för sin lillebror Mats, som byborna anser är lite konstig. Katris föresats är att alltid vara helt ärlig. Men hon planerar också att nästla sig in hos gamla fröken Aemelin, som har det gott ställt, för sin och Mats vinnings skull. Så länge hon inte ljuger tycker Katri att hon har rätt till det.

Anna Aemelin är en sådan som aldrig står upp för sig själv. Hon har hittat på en uppskattad barnboksserie och hon klarar sig utan att granska kontrakt och räkningar närmare. Faktiskt vill hon helst glömma sådana saker. Katri blir upprörd över sådan vårdslöshet med pengar, och hennes sanningar förändrar Annas världsbild. Men man kan väl inte säga att vare sig Anna eller Katri blir lyckligare för det.

Väldigt intressant bok, som jag inte ens kände till innan jag hittade den på loppis. Självklart köpte jag den på grund av författaren. Jag har inte läst mycket av Tove Jansson, men jag ville gärna läsa något under 2014 när det ju var hundra år sedan hon föddes. Och det hann jag precis. Och det var ju bra. Det vill säga, det spelar väl ingen roll vilket årtal det är, men bra att jag fick läst "Den ärliga bedragaren", som jag kanske aldrig hade läst annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar