söndag 22 juli 2007

Deutschlandreise


Deutschlandreise
av Roger Willemsen

Om det inte hade varit för att mitt mål är att läsa åtminstone tio böcker på tyska i år så hade jag inte läst ut "Deutschlandreise". Tråkig bok. Journalisten Roger Willemsen reser runt i Tyskland, för det mesta med tåg, för att hitta "det riktiga Tyskland". Boken består av korta betraktelser över lite allt möjligt som han ser eller kommer att tänka på under sin resa. Fast jag får liksom ingen känsla av att han faktiskt är ute på en resa, förutom att det är nya ortsnamn hela tiden. Och vanliga tyskar verkar vara smaklöst klädda, med feta barn och dåligt språkbruk. Det känns lite nedlåtande, även om jag inte är säker på att det är menat så. På gränsen mot Polen är folk arbetslösa och i Bayern är de katoliker. Jag tycker inte att jag fick lära mig så mycket nytt och oväntat i den här boken direkt. Några av texterna var faktiskt intressanta, men för det mesta var det bara tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar