måndag 30 januari 2006

Salomos dom


Salomos dom
av Trude Brænne Larssen

Verkligen spännande att läsa den här boken och se vilka av mina och Susannes spekulationer som skulle visa sig vara sanna. "Salomos dom" är ju näst sista boken, så vi hade en del gissningar om hur det skulle gå för folk. De många trådarna i historien måste ju på nåt sätt gå mot sina slut. Men det hände faktiskt nåt helt nytt och oväntat också.

Redan på förhand hade jag gissat på att det skulle handla lite om vem som egentligen får vårdnaden om babyn. Jag ska inte avslöja för mycket, men det finns en baby i serien (omslaget kan ju ge en viss ledtråd om detta) och den har både biologiska föräldrar som kanske inte hade möjligthet att ta hand om den och i så fall fanns det villiga adoptivföräldrar. Titeln syftar väl på den där bibliska vårdnadstvisten som kung Salomo löste.

Naturligtvis finns det några personer i böckerna som får räknas som "onda" (inte till hundra procent kanske, men definitivt otrevliga) och de hade vi ju förstås hoppats skulle få sitt straff, och det verkar utvecklas åt rätt håll. Vi får väl se hur det blir i sista boken.

En liten besvikelse var att Eloísa-historien (de som har läst vet vad jag menar, men jag ska inte spoila för andra) från förra boken inte följdes upp här utan att hon bara skymtade förbi lite kort. Hoppas man får reda på hur det går i sista boken. Det tror jag nog man får. :)

Och så var det en hel del dramatik och jag undrar verkligen vad som ska hända i sista boken. Av den lilla aptitretaren (det som kommer stå på nästa boks baksida) verkar det som om det inte kommer saknas dramatik där heller.

Tidigare böcker i serien:
1. "Mot alle odds"
2. "Arvegods"
3. "Ugress"
4. "Fortunas datter"
5. "Fedrenes synder"
6. "Grenseland"
7. "Mirakel"
8. "Den enes død"
9. "Som man reder"
10. "Tolvte time"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar