tisdag 17 januari 2006

Lässtatistik för 2005

Meningslös lässtatistik för 2005

Precis som förra året och förra igen.

Antal lästa böcker: 263. Fler än förra året, men inte extremt i förhållande till tidigare år. Ca 40% var seriealbum. Rätt mycket.

Månad då jag läste mycket: Juli, 34 böcker.
Månad då jag läste lite: November, 11 böcker.

Språk:
Svenska: 184 st. (70%)
Engelska: 53 st. (20%)
Norska: 14 st. (5%)
Tyska: 11 st. (4%)
Jo, jag vet att det inte blir 263 tillsammans, men jag orkar inte räkna om dem. Det var fler tyska än jag trodde och färre norska, annars är det väl en rätt vettig fördelning.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Rumiko Takahasi (17)
2. Margit Sandemo, Kerstin Sundh (8)
3. Gosho Aoyama (7)
4. Neil Gaiman (6,5) En halv för att "Good Omens" är skriven tillsammans med Terry Pratchett. :)
5. Frid Ingulstad, Yû Watase (5)

Jag vet att det är många som räknar ut hur fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare är, men jag har inte orkat göra det. Borde jag? Vad räknar man i så fall de böcker som är skrivna av en man och en kvinna (eller antologier som ju brukar innehålla författare av båda könen) som?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar