söndag 23 oktober 2011

En smakebit på søndag (vecka 42)

Den här veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här. Där finns även information om hur du kan delta.

Verkligt orolig var redaktionen när prins Charles tackade ja till en lunch. Under mycket handvridande fördes samtal med Jennifer i förväg i syfte att förmedla hovets besked att prinsen inte uppskattade rött kött. "Den där förbannade gnällspiken till prins äter det jag ger honom", dånade Jennifer och erbjöd sig att visa det utslag hon fått över hela benet på grund av all uppståndelse kring prinsens besök.
(Johan Hakelius, "Ladies", s. 44)




Jag läser "Ladies", Johan Hakelius bok om excentriska brittiska damer. Just det här kommer från kapitlet om Jennifer Paterson och Clarissa Dickson Wright, också kända som Two Fat Ladies. Vid det här tillfället arbetade Jennifer Paterson med att laga mat och servera (och även skriva en matspalt) för tidskriften Spectator. Hon lagade tydligen bra mat, men var inte särskilt lätt att ha som anställd.

2 kommentarer:

  1. En spennende smakebit!

    SvaraRadera
  2. Det är en underhållande bok, men jag är inte lika fast som jag blev när jag läste författarens förra bok i samma stil, den gången om excentriska brittiska män.

    SvaraRadera