söndag 2 oktober 2011

En smakebit på søndag (vecka 39)

Den här veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här, och även information om hur du kan delta.

Till exempel fanns det en hel låda med kachina-dockor. De kom från sydväst och många menade att de var just bara detta: dockor, skurna och utformade för att undervisa zuni- och hopi-barnen om de speciella varelser som de representerade. Men de var mycket gamla och fulla av kraft. De hade själ. Bara att titta på dem verkade respektlöst.
(Celia Rees, "Häxa - en samlingsvolym", s. 259)



Den här helgen läser jag en bok av Celia Rees. Eller två egentligen, eftersom den här volymen innehåller både "Häxa" och fortsättningen "Häxa - Bortom tiden". Citatet kommer från "Häxa - Bortom tiden", eftersom jag har kommit såpass långt i boken att det är den jag läser nu. Sidnumret är alltså lite vilseledande. Det här är precis i början av den boken.

Det här är en bok som det liksom inte har blivit av att läsa tidigare, trots att allt pekat på att det skulle vara en bra bok. Jag har ju tyckt om de andra böcker av Celia Rees som jag har läst, och den här har ju varit ännu mer hyllad. Men som tur är finns det inte en bestämd ordning som man måste läsa alla böcker i hela världen i, och "Häxa" är lika bra den här helgen som vilken annan dag som helst.

5 kommentarer:

  1. Har sett bøkene på biblioteket, og er nysgjerrige på dem, men tror nok jeg ville foretrukket å lese dem på engelsk (det er vel det som er orginalspråket?)

    Takk for smakebiten! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en brittisk författare, även om just de här böckerna utspelar sig i USA. Witch Child och Sorceress, heter de i original och man bör nog läsa båda.

    SvaraRadera
  3. Disse bøkene måtte jeg bare bestille fra biblioteket med en gang. Det hørtes ut som bøker jeg ville like! Takk for tips!

    SvaraRadera
  4. Jeg har en lydbok av forfatteren her et sted, den er om en jente som reiser på sjøen, Pirates! heter den :)

    SvaraRadera
  5. astridterese: Det tror jag inte du kommer att ångra. :)

    Mari: Jag läste Pirater! för några år sedan. Den är också riktigt bra.

    SvaraRadera