fredag 4 januari 2019

2018 års bästa ... barnböcker, ungdomsböcker, fantasy, sci-fi

Del 2 av mina årsbästa.

Läs om Romaner, noveller, deckare och klassiker här.

BARNBOK
Sista delen i PAX-serien kom ut och är självskriven som årets bästa barnbok.

BARNBOKSNOSTALGI
Jag har letat efter "Bröllopet i Marsipanien" av Lena Karlin i flera år. Plötsligt hittade jag den på två ställen.

UNGDOMSBÖCKER
Den ungdomsbok som jag tyckte var bäst var "The Hate U Give" av Angie Thomas.

Jag gillade också "Tell the Wolves I'm Home" av Carol Rifka Brunt. Jag är inte säker på om den är tänkt som ungdomsbok eller inte, men den funkar säkert väldigt bra för ungdomar i vilket fall som helst.

FANTASY
Det här är väl kanske också en ungdomsbok, men framför allt är det fantasy – "Det viskande barnet" av Mårten Sandén. Andra delen i serien om Jannike Faltin.

SCIENCE FICTION
De senaste åren har jag ju inte haft något att ta upp under den här kategorin. Men 2018 läste jag faktiskt science fiction, dessutom var det en riktigt bra trilogi! "Binti", "Binti: Home" och "Binti: The Night Masquerade" av Nnedi Okorafor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar