fredag 4 januari 2019

Statistik 2018

Jag brukar alltid sätta ihop lite statistik över årets lästa böcker. Jag använder den inte särskilt mycket, men det är ändå lite kul att se.

Antal lästa böcker: 168
Ganska normal siffra och en förbättring från 2017 års superlåga 144.

Månad då jag läste mycket: Mars och december, med 20 utlästa böcker vardera.
Månad då jag läste lite: April och oktober, med 8 utlästa böcker vardera, vilket ändå inte är så illa. Säger jag nu, men jag ser att förr tyckte jag att 7-8 var lite. Men så var det en månad 2017 när jag bara läste tre ...

Språk:
Svenska: 94 (56 %)
Engelska: 59 (35 %)
Norska: 12 (7 %)
Tyska: 1 (1 %)
Franska: 2 (1 %)
Mest anmärkningsvärt är förstås ETT NYTT SPRÅK! Alltså franska. Jag läste franska på gymnasiet, men har aldrig läst böcker på det språket. Men när jag var på semester i Paris köpte jag ett par seriealbum som jag lyckades krångla mig igenom. Jag är mycket nöjd.
Jag kunde dock sett till att läsa mer på tyska.
Ovanligt liten andel svenska och hög andel engelska annars, medan norskan ligger på en ganska typisk nivå.

Jag läste böcker av 122 olika författare (eller "team" av författare). Jag räknar inte med antologier här.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Margit Sandemo (4 st)
2. Julie Andem, Helga Flatland, Stephen King, Nnedi Okorafor (3 st)

Dessa författarna läste jag flest serieböcker av:
1. Ai Yazawa (10 st)
2. Yoshiyuki Sadamoto/Gainax/khara (9 st)
3. Jan Stenmark (6 st)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar