tisdag 8 januari 2019

Sabrina

Sabrina
av Nick Drnaso

"Sabrina" blev omtalad när den blev första seriebok att komma med på Bookerprisets "long list". Det är inte författarens första bok, men jag hade inte hört talas om honom tidigare.

Allting i boken är färglagt i dämpade färger, det är inte mycket skuggning och sidlayouterna varierar mycket lite. Man kan oftast bara ana små skiftningar i ansiktsuttryck, men de finns där. Det som jag störde mig på var att det inte går att avgöra personernas ålder. De första sidorna gissade jag att vi läste om en äldre kvinna, men snart får man reda på att Sabrina är 27 år gammal och att detta är sista gången henne syster Sandra träffar henne. För kort därefter försvinner Sabrina spårlöst. Ingen vet vad som har hänt, men eftersom hon inte kommer tillbaka misstänker man att hon har utsatts för brott.

I några scener får vi se systerns reaktioner på ovissheten och sorgen, men framför allt följer vi två män: Calvin och Teddy. Calvin är lite vilsen efter att hans fru ganska plötsligt bestämt sig för att lämna honom och flyttat iväg till en annan stat med deras lilla dotter. Nu har han gått med på att låta sin kompis från tonåren, Teddy, bo hos honom ett tag. Teddy är i kris efter att hans flickvän försvunnit spårlöst.

När fallet Sabrina utvecklas och blir intressant för media börjar också alla konspirationsteoretiker på internet gräva ner sig i saken. Alla tre huvudpersonerna drabbas av hur de och Sabrina ifrågasätts och används i olika tolkningar av "vad som egentligen pågår i världen". Intressant vinkling på hela tragedin. Och trots att själva brottet inte visas i serien och det inte finns någon sensationslystnad från författarens sida så är det en djupt obehaglig berättelse. Vilket jag inte alls var beredd på när jag började läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar