lördag 5 januari 2019

2018 års bästa ... skräck och serieböcker

Tidigare favoriter från 2018:
- Romaner, noveller, deckare, klassiker
- Barnböcker, ungdomsböcker, fantasy, science fiction

SKRÄCK
Det jag tyckte bäst om var "Rörelsen" av John Ajvide Lindqvist. I år tänker jag läsa sista delen i trilogin och se om några av bitarna faller på plats eller om det bara blir konstigare än nånsin.

Jag upptäckte också att "Gerald's Game" och "Dolores Claiborne" av Stephen King hör ihop, vilket gav lite extra till läsningen. Och så gillade jag "Hemmet" av Mats Strandberg.

SERIEBÖCKER
Här kan jag inte heller bara välja än. Jag kan inte ens bestämma mig för en enda svensk serie med mytologisk bakgrund. Både "Vei bok 1" av Sara Bergmark Elfgren" och Karl Johnsson OCH "Athena – Pappas flicka" av Li Österberg är ju bra!

Jag tyckte också om Thi Buis biografi om sin familj, "The Best We Could Do".

Båda de franska seriealbum jag läste var också bra: "Culottées 1" av Pénélope Bagieu och "Quatre Sœurs – 1. Enid" av Malika Ferdjoukh och Cati Baur.

Och så får jag inte glömma omläsningen av Ai Yazawas Nana.

.........................................................
Och apropå de två kategorierna här så så var det ju kul med John Ajvide Lindqvists Bamse-tolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar