måndag 13 februari 2012

När jag vaknar finns du inte


När jag vaknar finns du inte
av Cat Patrick

Jag hittade den här ungdomsboken på biblioteket och den såg lite spännande ut, men jag förväntade mig inte så mycket av den egentligen. Men den var ganska bra faktiskt. Slutet, och orsaken till huvudpersonens, hm, problem tyckte jag inte var lika intressanta som resten dock.

Londons (det är huvudpersonen alltså, hon heter London i förnamn) minne raderas varje natt. Hon kan gå och prata och så där alltså, men hon minns inget av sitt förflutna. Däremot "minns" hon framtiden. Det låter invecklat, men man får ganska bra koll på det efter några kapitel. London antecknar det viktigaste som hänt varje dag (t.ex. vilka kläder hon har haft i skolan) och med det hjälpmedlet klarar hon sig ganska bra. Hennes allra närmaste känner till allt om hennes minnesproblem, men de andra i skolan vet inget. Men ibland verkar hon ju väldigt konstig. Pinsamt!

Det här med minnet ställer till det. Hon vet till exempel precis vad som kommer hända hennes bästa kompis den närmaste framtiden, men kompisen vill inte veta. Men nu är kompisens framtid så illa att London måste göra nåt. Samtidigt träffar London en snygg och trevlig kille. Men hon "minns" ju honom inte, så de kan ju inte ha en framtid tillsammans, eller hur? Hur väl stämmer egentligen hennes framtidsminnen, och går det att ändra på framtiden? Och det har dykt upp ett nytt minne (London vet inte ALLT som kommer hända, precis som man själv inte kommer ihåg precis allt man varit med om), det är begravning och allt känns jättehemskt. Vem kommer dö och hur kan London förhindra det?

En del av de delarna som liksom ska vara spännande hade jag egentligen klarat mig utan. Men kul att läsa om Londons vardag och hennes komplicerade kärlekshistoria. Smart idé! Det blir nästan lite "Tidsresenärens hustru" möter "The Future of Us", fast med något eget också.

2 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg hatt på ønskelisten min på Goodreads i ettårs tid. Nå fikk jeg enda mer lyst til å lese den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar ju ungdomsböcker, så jag tror nog att du kommer bli väldigt nöjd med den när du väl får den. :)

      Radera