fredag 24 februari 2012

Förvandlingen


Förvandlingen
av Franz Kafka

Gregor Samsa vaknar en morgon och är både försenad till jobbet och förvandlad till en jättestor insekt. Han vill varken få problem med chefen eller oroa sin familj, men det går förstås inte att undvika. Familjen verkar inte förstå att han inte vill dem illa eller orsaka problem, och reagerar på honom med fasa och motvilja.

Märklig novell, men den ger läsaren en del att tänka på. Jag har tidigare läst "Processen" och den fastnade jag inte för, men "Förvandlingen" tyckte jag faktiskt rätt bra om.

6 kommentarer:

  1. Gillar den, tyckte det var gripande att läsa om hur Samsa blir en utstött utan någon funktion i gemenskapen längre ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Och hur han försöker kommunicera och vara till lags och de vägrar förstå.

      Radera
  2. Jag ahr aldrig last Kafka, kanner att jag borde gora det, det ar sa manga som sager att han ar himla bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tips: Det finns en bra serie om Kafkas liv och verk. Som en fackbok fast det är ett seriealbum. "Introducing Kafka" av Mairowitz (osäker på stavningen där), illustrerad av R. Crumb. Rekommenderas. Utöver det har jag inte läst så mycket Kafka ... :)

      Radera
  3. Må lese litt Kafka jeg også snart, skjønner jeg:)

    God helg!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns väldigt bra att ha läst lite Kafka. ;-)

      Radera