söndag 28 augusti 2011

En smakebit på søndag (vecka 34)

Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här, och även information om hur du deltar.

Jag läser "Case Histories" av Kate Atkinson, och det här citatet är från när ett barn just har försvunnit:
She called her name and was startled by the tremor in her voice; she hadn't realized she was worried until she heard it.
(Kate Atkinson, "Case Histories", s. 39)



Förra veckans smakbit var från den ena av sommarens läsecirkelsböcker och nu läser jag den andra. Temat var deckare, och av en slump handlar båda om privatdetektiver och båda utspelar sig i Cambridge. Vad som inte är en slump är att det skiljer drygt 30 år på när de skrevs. Jag hade en lista med äldre deckare och en med nyare och så valde vi en från varje lista. På sommaren träffas vi inte, så då hinner man läsa två böcker. Fast nu är jag orolig att jag inte ska hinna läsa ut "Case Histories" tills på onsdag.

Hittills har jag läst omkring en fjärdedel av boken och än så länge känns den inte riktigt som en deckare. För jag tycker att det ska vara ett fall som någon löser för att en bok ska kunna räknas till den genren, inte bara att ett brott begås. Först kändes det nästan som en novellsamling, eftersom kapitlen inte verkade ha något med varandra att göra. Men sedan dök Jackson Brodie upp. Han är privatdetektiv, och genom honom har åtminstone två av de tre "novellerna" nämnts i samma kapitel. Det blir spännande att se hur Kate Atkinson har tänkt ut det hela. Jag räknar nästan med att den tredje "novellen" också ska flätas in på något sätt.

6 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten! Jeg synes den høres spennende ut.

    SvaraRadera
  2. Den är spännande. Jag är ungefär halvvägs nu och fortsätter det så här bra så kan jag verkligen rekommendera boken.

    SvaraRadera
  3. Det var en spennende smakebit og en spennende omtale av "novellene" i boken. Faktisk litt fristende! :-)

    SvaraRadera
  4. Recension på onsdag eller torsdag, gissar jag. :)

    SvaraRadera
  5. Jeg er enig i at det høres spennende ut, jeg liker bøker hvor forskjellige deler flettes sammen.

    Bokomslaget får meg til å tenke på bøkene til Kate Morton, ble derfor litt overrasket da jeg så det var en annen Kate som var forfatter av denne boken.

    SvaraRadera
  6. Kate Morton har jag inte läst, men hon verkar bra.

    Jag har läst ut boken nu och blev nöjd med sammanflätningen. Fast jag är inte helt säker på om jag skulle kalla det deckare. Kate Atkinsons tidigare böcker, som inte var deckare, var också sammanflätade på liknande smarta sätt.

    SvaraRadera