onsdag 24 augusti 2011

Radhusdisco


Radhusdisco
av Morgan Larsson

Morris är en helt vanlig kille. Enda problemet är att han tänker för mycket. Det är därför han inte sätter straffar i fotboll till exempel. Han överanalyserar. Men annars har han inte så många problem. Han har en trygg uppväxt i Trollhättan under 70- och 80-talen, där det mest oroande är en flytt till en annan stadsdel och en oro över att hans förhud är för trång, något han absolut inte vågar berätta för någon. Runt omkring honom finns ett antal mer eller mindre märkliga vänner, lärare och andra. Egentligen är de nog inte så konstiga de heller, men Morgan Larsson kan konsten att berätta om roliga och knäppa saker de har gjort. Mycket ska vara baserat på händelser i hans egen barndom. En mysig och rolig sträckläsningbok.

Tiden känns igen. Fast jag är tjej, uppvuxen på en mycket mindre ort än Trollhättan och dessutom nästan tio år senare. Jag känner mig både hemma och främmande i 70-talets barndom. Min egen gick lite i samma stil, men jag minns inte riktigt samma TV-program, leksaker etc. Bilden på omslaget ser liksom bekant ut, men på foton i de färgtonerna skulle jag bara vara något år gammal. Skolan kan man alltid känna igen sig i.

Jag gillar titeln förresten. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar