måndag 27 februari 2006

Fugl føniks


Fugl føniks
av Trude Brænne Larssen

Och det var den sista boken i Holmegaard-serien. Nu har jag fått veta hur det går med Dan och alla andra. Jag ska inte skriva så mycket om det, men det var spännande in i det sista. Susanne och jag hade diskuterat mycket om vad vi trodde skulle hända och vad vi ville skulle hända. En del gick som vi hade tänkt och en del inte, och jag är i alla fall nöjd med det. Visst fanns det ett par karaktärer som liksom försvann ur fokus så här i de sista böckerna, och det var lite synd, men men ... Susanne, som är en hästtjej, tyckte också att det borde ha varit mer om hästarna. Själv är jag mer inne på linjen att hästgården bara är bakgrund och att det inte behövs så mycket detaljer om det dagliga arbetet med dem. *aldrig varit hästtjej*

Det har varit kul att följa människorna (och hästarna) runt gården i de här böckerna. Holmegaard får nog räknas som en av de bättre serierna i den här genren (som är kioskserier/släktsagor/"såpaböcker" från Norge), utan en massa tråkiga partier som i många andra.

Tack för att du köpte boken åt mig, Susanne. :)

Tidigare böcker i serien:
1. "Mot alle odds"
2. "Arvegods"
3. "Ugress"
4. "Fortunas datter"
5. "Fedrenes synder"
6. "Grenseland"
7. "Mirakel"
8. "Den enes død"
9. "Som man reder"
10. "Tolvte time"
11. "Salomos dom"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar