söndag 13 januari 2008

Cathys bok


Cathys bok
av Sean Stewart, Jordan Weisman och Cathy Brigg

"Cathys bok" är ett alternate reality game (ARG), en sorts spel som man ska lösa genom ledtrådar som finns här och var i verkligheten. Eller ja, det är säkert vanligt att det mesta finns på internet. Jag har inte så stor koll på sånt här. (Ett liknande projekt var förresten SVT-serien Sanningen om Marika.) Det finns personer på MySpace som föreställer vara kompisar till Cathy, t.o.m. hennes egen profil, filmer på YouTube och en massa sånt. Själva boken är som en pärm som dels innehåller själva boken, dels ett kuvert med massor av olika papper (allt från födelsecertifikat till en servett med ett meddelande på). Boken är sjuttonåriga Cathys dagbok, med kommentarer som hon själv skrivit dit efteråt och diverse små teckningar. Hon är nämligen väldigt konstnärlig, och verkar rita hela tiden.

Hon satt t.ex. och ritade när hon träffade Victor för första gången. Victor var Cathys pojkvän, men när boken börjar har han just gjort slut. Varför? När Cathy börjar fundera på saken verkar det hela mycket skumt. Mot bättre vetande (d.v.s. hennes bästis Emmas råd) börjar hon snoka i Victors liv och kommer något på spåren... Något som har gjort att hon försvunnit,och lämnat den här dagboken till Emma. Meningen är att hon (Emma är supersmart) ska kunna lista ut vad som hänt m.h.a. boken, bevisen i kuvertet och andra ledtrådar. Det kan t.ex. vara telefonnummer i marginalerna och webadresser på visitkort. Men så har du råkat få tag i dagboken i stället. Så nu får du försöka lösa mysteriet.

Nu är jag lite för slö för att lägga så mycket tid på efterforskningar som man skulle kunna göra. Var bara inne och kollade lite på Emmas hemsida, där alla ledtrådar från kuvertet finns utlagda, tillsammans med några fler som "hittats senare". Och så var jag inne på ett Cathy-forum och läste vad andra kommit fram till. Jahaaa. Massor av saker jag inte hade fattat. Hehe. Men så har jag ju som sagt inte funderat så mycket på det. Man kan även läsa boken bara som en helt vanlig ungdomsroman med coolt extramaterial. Boken är spännande och välskriven i sig själv. Den utspelar sig i en spännande miljö, bland kinesiska invandrare i USA.

Det kan vara bra att veta att även om boken och kommentarerna i den är översatta till svenska (och det finns ett svenskt telefonnummer att ringa i tillägg till alla de amerikanska) så är bevisen fortfarande på engelska. Och det är inte alltid särskilt enkel engelska. Å andra sidan hade det nog förtagit mycket av känslan om de översatts.

Ett problem jag hade var att det inte direkt är en bok som man läsa på spårvagnen eller ta med när man är på besök hos folk med husdjur. Eller ens i sängen. För man vill ju kunna lägga upp alla bevisen framför sig, på ett ställe där de inte kommer bort. Jag och min syster gick igenom alla de medföljande bevisen en helg i november, men innan jag fick läst själva boken blev det januari. Fast folk som verkligen vill spela spelet kommer knappast ha det här problemet. ;-)

Min syster ringer det svenska telefonnumret.

Soffbordet räckte inte till för alla bevis!

Snart ska visst en uppföljare, "Cathy's Key", komma ut i USA. Det låter ju som att den ska ge alla svaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar