tisdag 26 mars 2013

Vaka


Vaka
av Patrik Rochling & Li Österberg

Jag skulle ju läsa om hela Johanna-sviten, hade jag tänkt. Det blev visst aldrig av. Men jag vill fortfarande, de är så bra. Ibland (ungefär varannat år) upptäcker jag att det har kommit en ny del och då måste den köpas omedelbart. Jag gillar berättelserna, jag gillar Li Österbergs teckningsstil (och hennes solo-serier förstås), allt är bara bra.

Johanna-sviten är kanske inte rätt namn på serien? Första delen heter "Johanna", men det är inte alltid just Johanna tar så stor plats i varje seriealbum. I "Vaka" förekommer hon bara i minnessekvenser och som samtalsämne. Precis som i "Skaparens folk" handlar det i "Vaka" om Klara. Klara är präst i Svenska kyrkan. Hon är ung och har bakgrund i en frikyrka, och hon har massor av idéer på aktiviteter i kyrkan, som kanske inte uppskattas av de mer traditionella i församlingen. Men hon har det bra nu, och snart ska hennes fru Anna föda deras första barn. Klara vill inte oroa Anna, så hon pratar inte med Anna om knölarna som hon har i sitt bröst, och om sin oro inför provsvaren ... Hon verkar hellre vilja prata om andras bekymmer än om sina egna.

Läs de här seriealbumen!

2 kommentarer:

  1. Såg en dokumentär om patrik på svtplay, tror den heter Patrik och Johanna, eller jag såg inte klart den för den var lite deprimerande... vet inte om den finns kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar inte finnas kvar. Vad synd. Hade varit intressant att se.

      Radera