onsdag 20 mars 2013

The Sorrows of an American


The Sorrows of an American
av Siri Hustvedt

Förra månadens läsecirkelsbok, som jag var långt ifrån att ha läst ut när vi träffades och skulle prata om den. Det blir så ibland. Jag tyckte att det var en bra bok så långt, men de som hade hunnit läsa ut den verkade inte lika positiva. Jag minns inte exakt vad de inte gillade, men jag kan tänka mig att det var mot slutet, när alla frågor liksom ska besvaras. Jag tyckte att det kändes alldeles för konstruerat.

Det finns flera trådar i boken, och jo, ganska många frågor som personerna i boken söker svar på. Erik Davidsen är en medelålders psykiater, bosatt i New York. Han och hans syster Inga reser till Minnesota för att gå igenom sin norskättade fars efterlämnade papper. Fadern har skrivit en liten självbiografi och det finns brev och allt möjligt, men Erik och Inga har ändå en känsla av att deras far hade en hemlighet som han inte avslöjar. De är väldigt intresserade av att få reda på vad det var.

Erik är skild och har just hyrt ut en lägenhet i sitt hus till en ensamstående mamma och hennes lilla dotter. Där finns det också en hemlighet. Har hyresgästen en stalker?

Och Inga är änka efter en framstående författare och filmskapare, som också verkar ha haft hemligheter.

Mycket hemligheter. Men det jag tänkte mest på var som ett tema i boken var att det är så många som försöker skildra hela liv. Både sitt eget och andras, och på många olika sätt - de skriver eller fotograferar eller berättar för sin psykiater eller gör på något helt annat sätt. Jag tror i alla fall inte det är någon i boken som lyckas få med helheten av det de vill skildra. Det är alltid något man inte vet om andras liv, eller som man vill berätta om sitt eget liv och det finns olika tolkningar av händelser och personligheter. Erik konstaterar ju till och med i början att varje memoar är full av hål.

Förresten, är Siri Hustvedt en sådan författare som flätar ihop sina böcker genom detaljer? För vid ett tillfälle besöker Erik och Inga ett ställe som heter Ideal Café på någon mindre ort i Minnesota. Jag känner igen Ideal Café från "Lily Dahls förtrollning", som är den enda andra av Hustvedts böcker som jag har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar