söndag 3 mars 2013

En smakebit på søndag (vecka 9)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

NU läser jag boken som jag borde ha läst förra helgen, för att hinna klart innan jag skulle träffa läsecirkeln och diskutera den. Men förra helgen var jag sjuk och läste hellre Sagan om Isfolket. Nu är jag frisk (typ) och orkar läsa Siri Hustvedt.

"It's strange," my sister continued. "Taking a walk, even at night, even if you're upset, is such an innocent thing, and yet it was so secretive, so thick with feeling that it became terrible. I never knew whay caused it. It never followed an argument with Mamma or anything like that."
"There was a moment in medical school when I thought Pappa might be a fugueur."
"A fugueur?" Inga said smiling. "On a fugue?"
"Yes, it got a lot of attention in the nineteenth century, and it's still diagnosed as dissociative fugue. I've never heard of it happening to a woman. It's always men who suddenly run off and vanish for hours or days or weeks, even months, and then wake up somewhere without remembering who they are or what happened to them."
(Siri Hustvedt, "The Sorrows of an American", s. 33)


Mer om "fugue" (som jag inte minns om det heter på svenska) kan man läsa i "Melankoliska rum" av Karin Johannisson. Om man vill det.

23 kommentarer:

  1. Dette er en av de Hustvedt-bøkene jeg kjenner minst til (vet ikke om den er oversatt til norsk). Isfolket elsket jeg da jeg var mye yngre, leste serien 3 ganger. Jeg har ikke turt å lese den senere, vil leve på de gode minnene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst Sagan om isfolket flera gånger, men det var länge sedan nu. :)

      The Sorrows of an American är översatt till norska som Når du ser meg.

      Radera
  2. Känns som en ganska bitter smakebit. Jag har inte läst något av Hustvedt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske ... Det är två vuxna syskon som sorterar papper och grejer efter att deras pappa har dött, och pratar om honom också.

      Radera
  3. Spennende smakebit!! Denne boken må jeg finne ut mer om :)

    SvaraRadera
  4. Har kun lest en book av Hustvedt og det er "sommeren ute menn", denne må jeg sjekke litt nærmere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst. Vad tyckte du om den? Eller det kanske du har bloggat om? :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Har bara läst "The summer without men" som jag hade stora förväntningar på men blev lite besviken. Har en annan Hustvedt som står och väntar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det "What I Loved"? Den ska vara bra, sägs det. Jag har bara läst "Lily Dahls förtrollning", men det var hemskt länge sedan.

      Radera
  6. Jeg har ikke lest denne boken, men liker Hustvedts godt, så jeg får finne tak i den. Takk for tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den hittills, men de i min läsecirkel som hade hunnit läsa ut den var visst inte så imponerade.

      Radera
  7. Det hørtes ut som godt lesestoff med Sagaen om Isfolket når man er syk! Det begynner å bli en stund siden jeg leste dem nå, men jeg har nok ikke lest dem for siste gang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det och gamla flickböcker är perfekt när man är sjuk. :)

      Radera
  8. Känner inte till denna författare. Låter ändå läsvärt.

    SvaraRadera
  9. Jeg har to av bøkene hennes på leselisten, men ikke denne - takk for smakebiten! God søndag videre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade egentligen "What I Loved" på läslistan (är de en av de du har på din lista?) men så blev den här månadens bok i min läsecirkel. :)

      Radera
  10. Takk for smakebiten - dette er en av bøkene som står på min leseliste : ) Har lenge tenkt jeg ville lese noe av forfatteren, men det har ennå ikke blitt til det - ser at jeg også må være i modus for hennes måte å skrive på, kan det stemme at hun skriver litt "tungt"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man väl säga. Det analyseras och resoneras, åtminstone i den här. Det var mer än tio år sedan jag läste något av Hustvedt sist, och hur den boken var kommer jag inte ihåg så bra.

      Radera
  11. Siri Hustvedt står på min leseliste. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  12. Har inte läst denna bok. Men däremot Sagan om Isfolket är såååå bra!! <3

    SvaraRadera