torsdag 21 mars 2013

Kod 400


Kod 400
av Sophie Divry

Ajdå, en kort bok som jag nästan läste ut i en sittning* och så ska jag försöka skriva nåt om den två veckor senare. Jaa-a ...

En bibliotekarie på ett bibliotek i en fransk småstad upptäcker att en låntagare har råkat bli inlåst i biblioteket hela natten. Hon är tidigt på jobbet, biblioteket har inte öppnat än och låntagaren kan inte släppas ut p.g.a. larmsystemet. Medan de väntar på att biblioteket ska öppna så pratar bibliotekarien nästan oavbrutet (det vill säga, hon låter sig inte avbrytas). Hon var ju redan upprörd över att hitta en övernattande låntagare och hon fortsätter i samma stil med att berätta om sina åsikter om livet, bibliotekspolitik och allt. Hon är inte alltid konsekvent.

Jag tycker att det är roligt, men också lite upprörande det som hon berättar om biblioteken. Undrar vad bibliotekarier tycker om boken. Håller de med bokens bibliotekarie?

* Jag sitter inte fint och stilla och läser böcker alltså. Jag brukar gå omkring och sätta mig på lite hur som helst på olika ställen, lägga mig lite på sängen eller snurra lite i min läsfåtölj kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar