söndag 10 mars 2013

En smakebit på søndag (vecka 10)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag läser jag en kort bok som jag har sparat till en dag när jag inte ska göra något speciellt. Det kändes som en bok som ska läsas i ett svep. Den är inte så lång.

En bibliotekarie på ett bibliotek på en mindre ort i Frankrike upptäcker att en låntagare har råkat bli inlåst i läsesalen hela natten. Men den kan inte släppas iväg än p.g.a. något med larmsystemet. Biblioteket har inte öppnat än. Hela boken är en monolog från bibliotekariens sida. Man anar bara att låntagaren flikar in något enstaka ord.
Och förresten kan man inte vara nog vaksam mot besökarna. Jag tar inte om er utan om folk i allmänhet: egentligen kommer besökare enbart till biblioteket för att störa och ställa till oreda. Så om man vill begränsa skadeverkningarna måste man hålla ett vakande öga på dem. Det är i korta drag vad min uppgift går ut på: att hindra besökarna från att sabotera den rådande katalogiseringsordningen här i läsesalen.
(Sophie Divry, "Kod 400", s. 23-24)

13 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Denne boken kunne jeg tenkt meg å lese. Ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en intressant bok för oss bokläsare. :-D

      Radera
  2. Jag går fortfarande och funderar på om jag ska läsa denna eller ej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den. Och den är kort. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Har varit nyfiken på denna och tror att jag skall läsa den framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man böcker och bibliotek så är den faktiskt intressant.

      Radera
  4. Jeg har hørt om denne boken, virker litt spesiell - men interessant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, det blir lite annorlunda när hela boken är en (ganska upprörd) monolog.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den boken står i hyllan och väntar!

    SvaraRadera
  6. He, he - en av de "beryktede" biblotekarene fra gamle dager, da det skulle herske ro og orden og bøker gjerne var låst inne i glasskap og, hvorpå tilgjengelighet ikke var særlig vektlagt.

    Humrer litt - takk for interessant og annerledes smakebit : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är lite mer sammansatt än så faktiskt. Det är kanske lite så att de arbetsuppgifter hon har fått av arbetsgivaren och de hon skulle vilja ha inte riktigt är de samma.

      Radera
  7. Den här funderar jag på om jag ska läsa eller inte. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den var värd att läsa. :)

      Radera