måndag 10 september 2012

Verbrechen



Verbrechen
av Ferdinand von Schirach

Årets andra tyska! Målet är att läsa tre böcker på tyska i år. Kanske att den tredje blir Ferdinand von Schirachs "Schuld", eftersom jag gillade "Verbrechen" så mycket.

Ferdinand von Schirach är advokat i verkligheten och jag har läst att fallen i de här novellerna ska vara baserade på verkliga fall. Det verkar faktiskt vara sant, men jag tycker egentligen inte att det spelar någon roll. Men det är ju spännande förstås. Och lite obehagligt om vissa av de här sakerna är sanna ...

Varje novell handlar om ett brott. Oftast ett mord. Ibland är det en uppgörelse i den undre världen, ibland någon som begår ett amatörmässigt bankrån i djup desperation. En äldre läkare dödar sin fru. Någon gång är det inte alls mord, även om det verkar vara det. Eftersom det är ur försvarsadvokatens synvinkel vi ser det hela så är det viktigaste om det finns entydiga bevis eller inte.

Det verkar väldigt klart och enkelt berättat. Jag baserar detta på att det inte var svårläst, trots att det var på tyska. Jag fick väldigt tydliga bilder av människorna och situationerna som de har hamnat (eller försatt sig) i.

En kul grej, som man kan fundera över om det har någon betydelse och i så fall vad, är alla äpplen. Boken avslutas med orden "Ceci n'est pas une pomme" och äpplen nämns i alla novellerna. I en av dem hittade jag inga riktiga äpplen, bara "Augäpfeln" (ögonglober) men jag antar att det räknas. Jag kan ju inte bortse från att jag har missat ett äpple heller. Jag är nyfiken på om "Schuld" har något liknande i sig. Apelsiner? Troligen inte, va?

En av novellerna hade jag redan läst. "Nödvärn" kom ut som Novellix förra året.

2 kommentarer:

  1. Oj, tyska hade jag aldrig orkat läsa på! Räckte gott och väl med fyra års studier, hehe :D

    SV: Japp, det är första delen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar faktiskt! Fast jag läste tyska i mer än 4 år.

      Jag måste läsa den serien sedan. Jag har några olästa Holly Black i hyllan, så jag bör väl läsa dem först. :)

      Radera