söndag 2 september 2012

En smakebit på søndag (vecka 35)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag läser jag en roman av en författare som jag har hört namnet på tidigare, men inte särskilt mycket mer. Det är i alla fall en bok som verkar spännande. Jag antar att man inte får samlat ihop alla trådar förrän senare i boken, men i centrum står i alla fall Dorothea. Hon och hennes bror Jimmy har vuxit upp tillsammans med far och farmor på en extremt isolerad plats som de kallar Fristaden. De har allt de kan önska sig, utom kontakt med omvärlden (eller saker som teoretiskt sett skulle kunna skada dem). Världen är en farlig plats, får barnen veta. Dorothea tror på det, men det gör inte Jimmy.
"Han är inte konstigare än amishfolket", kontrade jag under ett av dessa gräl, och körde upp ett band av uppslagsverket, uppslaget på en sida om amishfolket i Pennsylvania, i ansiktet på Jimmy. Jag var tretton och jag var redo. "Vi har åtminstone elektriskt ljus!"
[...]
"Anledningen till att amishfolket lever så där är att de tror att det är vad Gud vill. Det tror inte far. Han tror att folk i stan är monster som vi måste hålla oss borta ifrån."
"Det har han aldrig sagt."
"Kom igen, Thea. Du vet hur han pratar om hur korrumperad världen är. Vad tror du han talar om? Hundar och katter och hästar?"
(Lisa Tucker, "Det nakna hjärtat", s. 18)

16 kommentarer:

  1. En fin smakebit. Dette var en ukjent bok og en ukjent forfatter for meg. Jeg noterer ned navnet. Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Originaltiteln på den här boken är "Once Upon a Day", om du är intresserad av att läsa den.

      Radera
  2. Tusen takk for fin smakebit:-) Har hørt om forfatteren og boken men ikke lest enda selv. Ha en fin ettermiddag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :)

      Jag tyckte ganska bra om den. Jag kanske läser mer av samma författare.

      Radera
  3. Fint. Det var en helt okänd författare (och bok) för mig. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biblioteksfynd! Men jag hade hört namnet förr, i en eller annan blogg. :)

      Radera
  4. Denne høres interessant ut. Noterer meg den. Takk for smakebiten, og ha en fin dag videre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har hunnit läsa ut den nu och tyckte att den var rätt bra. :)

      Radera
  5. Ble veldig nysgjerrig på boken og forfatteren siden de er nye for meg:) Måtte notere de ned:) Takk for smakebiten og ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var en bra roman att försvinna in i en söndag. Mycket hemligheter och sånt. :)

      Radera
  6. Ukjent bok og forfatter. Men dette var interessant. Takk for tipset. Ha en fin søndag ettermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag tyckte att boken inte var fantastisk, men ändå bra.

      Radera
  7. Takk for smakebiten:) Denne skal absolutt noteres. Ønsker deg en herlig ny uke! :)

    SvaraRadera
  8. Okänd bok och författare för mig, men den måste kollas upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit lite mer om den nu här i bloggen.

      Radera