söndag 9 september 2012

En smakebit på søndag (vecka 36)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

 Det har väl funnits minst en smakbit från den här boken varje vecka de senaste veckorna. Nu är det jag som läser boken som "alla" läser just nu, första delen i Jonas Gardells planerade trilogi om hur HIV och aids kom till Sverige och hur illa de drabbade behandlades.

Det handlar om två unga homosexuella män, Rasmus och Benjamin, och vi vet redan från början att minst en av dem (eller är det båda?) kommer att dö. Men än så länge är de lyckligt ovetande om den här sjukdomen. Fast "lyckligt" är kanske att ta i ... Det är ju inte direkt som om de kan komma ut i de miljöer de har vuxit upp i. Ett litet samhälle i Värmland (omkring 1980) för Rasmus del, och Benjamin är ett ivrigt Jehovas vittne. Så de har mycket annat att oroa sig för, även om de inte har hört talas om HIV än.

Den här smakbiten handlar om Rasmus och hans mamma som oroar sig mycket för honom.

Men hon kan ändå inte hejda sig riktigt. Det är som om hon måste övertyga och lugna sig själv.
"För du är ju inte ... det där som dom sa att du var ..."
Hon stannar upp och klappar honom kärleksfullt på kinden och upprepar, som för att verkligen slå fast, nagla fast fakta.
"Rasmus! Det är du ju inte!"
Hon vänder sig mot hans mostrar som går bakom dem in och förtydligar.
"Det är han inte."
"Vadå?"
"Det där som dom ropade. Pojkar i den åldern ropar så mycket dumheter."
(Jonas Gardell, "Torka aldrig tårar utan handskar - 1. Kärleken", s. 60)


16 kommentarer:

  1. Den ska vara med i nästa bokbeställnig :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här boken. Den är definitivt en av de bästa jag har läst i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om den, men vet inte riktigt vad som har varit bäst i år. :)

      Radera
  3. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin dag videre og kos deg med boken!

    SvaraRadera
  4. Takk for smakebiten:)
    Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
  5. Det var en fin, og sår smakebit! Jeg har ikke hørt om boken før, men det var en interessant historie. Jeg håper boken vandrer over til Norge og!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas Gardell är bra på att hitta de där detaljerna från barndomen (eller ungdomen i det här fallet) som man helst inte vill tänka på ...

      Jag vet inte om hans tidigare böcker har blivit översatta till norska, men i så fall är det nog stor chans att de här tre också blir det. De ska bli TV-serie också, har jag läst.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Jag tyckte mycket om den boken.

    SvaraRadera
  7. Älskade Jonas! jag läste säkert 6-7 böcker av honom under sent 90-tal, men sedan dess har det av någon anledning inte blivit av, jag är inte säker på varför - har kommit på mig själv med att sakna honom ordentligt. Den här skall definitivt införskaffas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också många av hans böcker på 90-talet. Men efter det har det blivit mindre. Jag har inte ens läst "Jenny", som ju var fortsättning på två böcker som jag _hade_ läst.

      Jag tycker absolut du ska skaffa den här! Blir spännande med TV-serien också.

      Radera
  8. Virker som en bra bok, med et sårt tema - takk for smakebiten
    :)

    SvaraRadera