lördag 12 februari 2011

Vän-enkät

Lite inspirerad av ooofbok, som intervjuar obloggande vänner om deras läsning, så har jag skickat ut en enkät till några av mina vänner och släktingar. De läser säkert helt andra saker än vad jag gör. Omväxling förnöjer, även i bloggen.

Här kommer de fyra första svaren. Jag hoppas att jag får fler så småningom.

Det är olika frågor till barn och vuxna.



MAGNUS, 28, Göteborg
Min bror, som man kan läsa mer om samt anlita för journalistiska och webbredigerande uppdrag på http://magnusaxbom.se/.

Vad läser du just nu?
"Herrarnas kalender 1959". (Tack Marika!)

Vad ser du fram emot att läsa?
"Hej bröder - lyssna nu till min historia!: personligt om Cornelis sångvärld" av Kalle Lind.

Finns det någon bok eller författare du vill tipsa om?
Allt annat av Kalle Lind.



ANNA, 26, Göteborg
Min svägerska.

Vad läser du just nu?
"Spelkortsmysteriet" och "Att föda" av Gudrun Abascal. Har under hela denna graviditet läst ungdomsböcker, för det är mer avkoppling än "vuxenböcker".

Vad ser du fram emot att läsa?
Vuxenböcker, fast sen, när min hjärna funkar lite bättre, typ till sommaren (väntar aprilbebis).

Finns det någon bok eller författare du vill tipsa om?
Nog ingen som inte Marika redan skrivit om. Kanske skulle det vara att läsa om de man älskade som barn/ungdom. Det blir en dubbel upplevelse, både nostalgi och ett nytt vuxenperspektiv.

(Marika: "Spelkortsmysteriet" är skriven av Jostein Gaarder.)



VIKTOR, 2 år, Göteborg
Magnus och Annas barn.

Har Viktor någon favoritbok just nu?
(Anna svarar:)
Viktor gillar "Totte går ut" mest just nu, läser den flera gånger om dagen. Han håller på att lära sig säga alla kläder och i denna bok får varje plagg en egen sida, fast det är ändå lite handling, inte bara pekbok.

Sen gillar han en flikbok med savanndjur och siffror. Även pekböcker med vardagliga saker har blivit spännande igen nu när han kan säga de flesta av sakerna i böckerna.

Vi försöker läsa "Äntligen bebis" och "Busiga Bebben" för honom, för att det ju snart kommer en bebis till vår familj, men han är inte så intresserad tyvärr. Han blir mest distraherad av att de är elefanter i "Äntligen ..."- serien.

(Marika: Totte-böckerna är skrivna av Gunilla Wolde, Lillefanten-böckerna (de som heter saker med Äntligen) är av Camilla Lundsten och "Busiga Bebben" av Thomas Svensson.)



KARIN, 32 år, Göteborg

Vad läser du just nu?
"Öppen grav" av Kjell Eriksson - den tionde och sista boken om Uppsala-polisen Ann Lindell
(som en tredjedel in i boken inte har dykt upp ännu d.v.s. ingen är död än).

Vad ser du fram emot att läsa?
Jag lånade nyligen "Från vaggan till deadline" av Robert Gustafsson ur Akademibokhandelns läsecirkel. Ska bli intressant att läsa den och få veta mer om personen bakom alla roliga roller.

Finns det någon bok eller författare du vill tipsa om?
Jag läste nyligen "Själakistan" av Ann Rosman. Både den och hennes debutroman "Fyrmästarens dotter" utspelar sig på Marstrand. De är dels spännande deckare (med en polis som heter Karin) och dels en liten historielektion om miljöer och händelser runt Marstrand, vilket jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar