lördag 12 februari 2011

Historiska romanens ABC: V, W


Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. vildmarken, vetenskap, vikingatiden eller vatten. Eller valfritt tema på V eller W.


1. Jag börjar få slut på lästa böcker, men bland mina anteckningar hittar jag "Völvans dotter", första delen i Jarastavens vandring av Saga Borg (pseudonym för en grupp författare). Det är inte en särskilt bra bokserie och jag gav upp efter tre böcker. Det skulle ha blivit en trilogi, men blev mycket längre.

2. Velma Wallis har ju det perfekta namnet här! Jag har bara läst en av hennes böcker, "Two Old Women". Har för mig att den vara ganska kort, och jag kommer inte riktigt ihåg den. Den handlar om två gamla kvinnor (nähä?) som enligt sitt folks sed övergivits när de blivit för skröpliga för att klara av nomadlivet i Alaska. Baserad på en legend hos Athabaskan-folket, som författaren själv tillhör.

3. a) Jag måste upprepa mig. Trude Brænne Larssen har varit med förr i den här utmaningen. Men hennes serier Ulveøyne och Rimfrost passar så bra in på temat vikingatiden.

3. b) Något annat som måste nämnas när man pratar om böcker som utspelar sig på vikingatiden är förstås Frans G Bengtssons böcker om Röde Orm. Fast jag tycker bättre om Charlie Christensens serieversion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar