fredag 18 februari 2011

I'll be with You in the Squeezing of a Lemon


I'll be with You in the Squeezing of a Lemon
av Elizabeth David

Kokbok? Inte det jag brukar skriva om här. (Jag har kokböcker. Men jag läser dem inte rakt igenom.) Men den här boken innehåller inte särskilt många recept, utan är i stället en samling med texter ur matskribenten Elizabeth Davids böcker och även från vad som verkar ha varit en matspalt i en brittisk tidning. Det här är en sån här liten Penguin 60's, som gavs ut i samband med att Penguin fyllde 60 år. Det är tunna böcker i litet format, ofta med ett par noveller i. Närmast smakprov från olika författare. Jag hittade flera stycken på Emmaus Björkå häromveckan och köpte de flesta. Elizabeth David hade jag aldrig hört talas om, så det var ett självklart köp! Hon var visst en mycket känd matskribent på sin tid. (Hennes första bok kom ut 1950 och hon dog 1992.) Det är ganska trevliga texter, speciellt den inledande om hennes märkliga franska värdfamilj, som dock alltid serverade utmärkt mat. Det är mest mat från Frankrike, Italien, Spanien ... Och det finns faktiskt recept i boken, några stycken i alla fall. Man har säkert mer glädje av boken om man är intresserad av matlagning dock.

Gillar titeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar