onsdag 2 februari 2011

Olle Långöras möte med våren


Olle Långöras möte med våren
av Jean Fritz
Illustrerad av Rachel Dixon

Kaninungen Olle är född under vintern och plötsligt börjar alla andra kaniner prata om Våren som snart ska komma. Vem eller vad är den här Våren? tänker Olle. Ingen kan förklara så att han förstår. Då skuttar han iväg för att möta Våren, vem det än är.

Mamma hittade den här i någon hylla eller garderob för ett tag sedan. Det var min favoritbok när jag var riktigt liten. Oklart varför. Söta kaniner? Jag tycker nu att det är en väldigt traditionell bok utan något som särskiljer den från andra bilderböcker. Men på den tiden hade jag förstås inte läst så många böcker och en bok behövde antagligen inte vara så märkvärdig för att jag skulle tycka att den var speciell.

Jag hade förresten ett eget namn på boken - "Olle Nin". "Olle Långöras möte med våren" låg nog inte riktigt lika bra i munnen. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar