fredag 20 augusti 2010

Jorden runt på 80 dagar

Jorden runt på 80 dagar
av Jules Verne

Jag har läst "Jorden runt på 80 dagar" tidigare, men det var länge sedan. Kanske rent av på 80-talet. Den är ganska rolig faktiskt, men det är inte en bok som kräver att man tänker så väldigt mycket. Och det var ju lite det jag var ute efter också, efter att precis ha läst "Fallet Mary Bell". Men det är ju intressant att läsa om vad det fanns för kommunikationer på den här tiden. 1872. I förordet nämns att bara ett par år tidigare hade det varit omöjligt att resa jorden runt så här snabbt. Flera av de färdsätt som Phileas Fogg reser med fanns inte då. Flera av järnvägslinjerna hade t.ex. inte byggts än.

Vad den handlar om vet väl de flesta? Den extremt punktlige och orubblige engelsmannen Phileas Fogg slår vad med sina bekanta på reformklubben att han ska lyckas resa jorden runt på åttio dagar. Han har räknat ut att detta ska gå. De andra är skeptiska. men Phileas Fogg reser iväg tillsammans med sin franske betjänt Passepartout, som inte är så glad över infallet direkt. Annars är han Foggs raka motsats, med en tendens att råka i trubbel.

Jag hade glömt bort den detaljen med att Fogg misstänks för en fräck stöld och därför förföljs av en detektiv under hela resan. Jag hade även glömt bort exakt hur slutet av boken var. Jag hade för mig att det var någon oväntad vändning där bara. Men nu vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar