lördag 7 augusti 2010

Historiska romanens ABC: C


Nu har jag kommit till C i Historiska romanens ABC. Alla andra är på D ...

Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman som är ... forntida civilisationer.


1. "The Crystal Cave" av Mary Stewart. Första delen i hennes trilogi om Merlin, som är lite mer historisk roman än fantasy, även om de väl faktiskt utövar magi i den. Det var så länge sedan jag läste den. Tolv år sedan faktiskt.

2. Författare är alltid svårt. Ofta har jag läst en eller två böcker av någon på den aktuella bokstaven och kan inte uttala mig om hela författarskapet. Men efter lite letande i hyllorna hittade jag "Påven Johanna" av Donna Woolfolk Cross, och den minns jag att jag tyckte bra om.

3. a) Marion Zimmer Bradleys "Facklan", som utspelar sig i Troja. Vad jag vet har staden faktiskt funnits på riktigt, det är inte bara påhittat. Eller, den här boken är ju påhittad förstås ...

3. b) Mary Mackeys tre böcker om Marrah. "Året då hästarna kom", "Hästarna vid porten" och "Våreldar". Det handlar om mötet mellan två väldigt olika kulturer för väldigt, väldigt länge sedan. Marrah tillhör en fredlig kultur som lever i Västeuropa och runt Medelhavet. Speciellt söderut finns det städer och ett välordnat samhälle. Men de hotas av krigiska nomader (som har hästar) från öster. Jag vet inte hur mycket det här är baserat på historiska fakta, men man har i alla fall mycket roligare när man läser det här än när man läser Jean M. Auel eller Sue Harrison.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar