lördag 28 augusti 2010

Historiska romanens ABC: G


Tema på G var extra svårt. Allt på G var i och för sig svårt. Konstigt att det är så olika med bokstäverna.

Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. Grekland, guldrushen, Gustaf Vasa eller Göteborg. Eller valfritt tema på G.


1. Det här var inte så lätt. Jag har svårt att komma ihåg vad alla böcker jag har läst heter, så jag går bara efter de titlar jag har i hyllan fortfarande. Och där har jag inte läst så många av de som börjar på G än. Jag väljer den vanliga enkla utvägen, en bok av Margit Sandemo. T.ex. "Guldfågeln", som utspelar sig under relativt tidigt 1900-tal. Den ensamma Helle har skrivit en bok, och en omtänksam agent placerar henne i en våning och säger åt henne att skriva och inte gå ut. Det har nämligen visat sig att hon har en hjärtsjukdom. Men är den där agenten så omtänksam egentligen? (Nej.)

2. Av de författare jag äger böcker av verkar jag nästan bara ha läst Jan Guillou på G. Av historiska romaner alltså. Så jag drar helt enkelt till med hans Arn-böcker, som jag läste för ett antal år sedan. De var ganska nyutkomna då, tror jag. Visserligen har jag lite svårt att minnas vad som hände i dem, jag vet att jag hade det redan ganska snart efter att jag hade läst dem, men de var ju bra och väldigt underhållande medan jag läste.

3. a) Jag använder Cecilias Gustav Vasa-förslag här. Jag kommer alltid att tänka på en bok vi hade som högläsningsbok i skolan då (samtidigt som vi lärde oss om Gustav Vasa på historian, alla de där berättelserna från Dalarna som säkert inte är helt sanna fast det var det ingen som sa då). Den var av Olov Svedelid, det vet jag. Titeln verkar vara "Störta tyrannen".

3. b) Som andra tema säger vi Gudar. Jag tänker på Johanne Hildebrandts Sagan om Valhalla, som handlar om de gamla nordiska gudarna, fast som riktiga människor under bronsåldern. Serien går väl lite åt fantasyhållet, så det kanske inte riktigt räknas som historiska romaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar