måndag 16 augusti 2010

Historiska romanens ABC: F


Det känns som att alla andra har läst många fler och bättre historiska romaner än vad jag har. Eller att de kommer ihåg dem bättre. Läser jag så många historiska romaner egentligen? Tillhör alla de historiska romaner jag läser genren norsk superlång underhållningsserie? Så kan det vara.

Med detta sagt så var just bokstaven F inte så väldigt svår att komma på böcker till.


Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. forntiden, fjortonhundratalet, femtonhudratalet, Finland, Frankrike eller böcker som blivit film. Eller valfritt tema på F.


1. Här får jag säga "Flickan som vävde sidenmattor" av Anita Amirrezvani, som vi läste i läsecirkeln förra året. Nu måste jag erkänna att jag redan har hunnit glömma en del av den, men den handlar i alla fall om en flicka i Persien för några hundra år sedan. Den var helt okej, men lite förutsägbar, vill jag minnas. Och uppenbarligen ganska lätt att glömma.

2. Av Jan Fridegård har jag läst en fyra-fem böcker, som jag har haft lite blandade åsikter om. Men de jag tyckte om var i alla fall hans trilogi om trälen Holme och hans familj, som på något sätt lyckas bli fria. Möjligen för att alla andra på gården dödas eller tillfångatas. Minns inte. Böckerna heter "Trägudars land", "Gryningsfolket" och "Offerrök".

3. a) Temat den här veckan blir Frankrike (på 1700-talet), och det råkande visst bli ett "extremt osympatiska huvudpersoner med ovanliga fysiska defekter/gåvor"-tema också. Kan vi få det att börja på F? Förfärliga och fantastiska? Den första är "Parfymen" av Patrick Süsskind. Alla vet väl vad den handlar om. Grenouille som inte har någon egen kroppslukt (vilket får folk att känna obehag inför honom), men i gengäld har ett enastående luktsinne. Sedan går det lite överstyr ... Den här boken tyckte jag egentligen inte så bra om när jag läste den, men antagligen är den faktiskt bra. Jag läste den i bilen och var lite halvt om halvt åksjuk hela tiden. Inte det bästa sättet att läsa på.

3. b) Den andra boken tyckte jag bättre om. "Latours katalog" av Nikolaj Frobenius. Många av premisserna är mycket lika "Parfymen" (Frankrike, 1700-tal, sinnesförnimmelser, missfoster, våld), men det är ändå en helt annan bok. Latour är född utan förmågan att känna smärta, och omständigheterna gör att han blir markis de Sades medhjälpare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar