söndag 24 augusti 2014

En smakebit på søndag (vecka 34)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/08/en-smakebit-pa-sndag-her-er-deres.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Och just idag finns det extra många böcker att läsa om där, för utöver de vanliga smakbitarna så har Mari även sammanställt de boktips hon fick förra veckan, när hon bad om tips på böcker som kan hjälpa en av ta sig ur en lässvacka.

Nu har jobbet börjat på allvar, jag har jobbat min första hela vecka efter semestern (jag kom tillbaka mitt i förra veckan, så det blev en liten mjukstart). Jag läste ju väldigt mycket under semestern (för varmt för att göra nåt), men nu är jag väl nere på normal hastighet igen. Kanske att jag kan komma i kapp med bloggandet nu. Det ligger femton böcker och väntar på att bli bloggade om.

Just nu läser jag en bok som jag har lånat av min syster. (Nu blir hon kanske glad. Hon brukar påpeka att jag lånar böcker av henne och behåller dem i flera år, eftersom jag har så mycket annat att läsa.) Det är fortsättningen på en trilogi om pojken Arthur, som lever på gränsen mellan Wales och England på 1200-talet. Han är alltså inte den Arthur, men berättelserna om kung Arthur vävs också in i historien. Den sista boken, som är den enda jag har bloggat om tidigare, handlade om hans resa till Jerusalem. Han ska delta i korstågen.

Att fortsättningen på trilogin har blivit liggande i flera år beror på att även om jag gillade historien så tyckte jag att böckerna var ganska tunga att läsa. Särskilt med tanke på att de är ungdomsböcker.

Även om Arthur är av god familj så var hans bästa vän en helt vanlig flicka, Gatty, från godset där han växte upp. Den här boken handlar om henne, efter det att Arthur har rest. Gatty saknar Arthur mycket, men trivs ändå med att ta hand om sin ko och hönsen, och utföra annat arbete. Men på grund av hennes vackra sångröst lägger man märke till henne.
"Lady Gwyneth ska ut på pilgrimsfärd", avslöjade lady Helen för Gatty, "och hon tänker ta dig med sig."
"Vart?" undrade Gatty.
"Jerusalem!"
"Jerusalem!" utbrast Gatty. "Där Jesus var?"
"Det heliga landet", sade lady Helen.
"Kommer jag att träffa Arthur då?" frågade hon ivrigt.
"Den där flickan", sade sir John senare till lady Helen. "Så naiv! Hon har ingen aning om vilka faror och fasor som väntar henne."
Lady Helen ruskade på huvudet.
"Kanske lika bra det", sade hon sedan med sin melodiska stämma.
"Jerusalem!" sade sir John. "Hon har tur om hon kommer dit levande, och ännu större tur om hon lyckas ta sig hem igen."
(Kevin Crossley-Holland, "Resan till den gyllene staden", s. 16)

24 kommentarer:

  1. Låter som att det kan bli en spännande resa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. :) Den kom ut för typ 6 år sen på svenska, så inte riktigt det senaste.

      Radera
  3. Takk for smakebiten. Dette var en helt ukjent bok for meg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. :) Engelsk bok egentligen, "Gatty's Tale".

      Radera
  4. Det ligger en haug og venter på at jeg skal blogge om dem her og. I går klarte jeg å skrive om to av de vanskeligste, så kanskje det løsner nå :-) Det var noe kjent med denne boken så jeg måtte slå den opp. Da ser jeg at jeg har den første boken på leselisten min. Den står på barneutgaven av 1001 bøker du må lese før du dør og jeg prøver å lese litt fra den listen. (Og listen for de voksne).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det en barnversion av 1001 böcker ...? Jag har bara den svenska.

      Det är kanske lätt hänt att man inte hinner med att blogga, men hinner läsa ganska mycket, på sommaren. Bra att man inte är ensam om det. :)

      Radera
  5. Virker som en morsom bok dette.:) Jeg liker Athurmytene, og at denne boka har med litt om dem, er jo gøy.:) Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest trilogin som är före den här boken som har med om Arthurmyterna. Inget i den här direkt. :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Verkar att vara en läsvärd bok.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Kanske inte riktigt min typ av bok.
    Jag har också en hög böcker liggande som jag borde blogga om :-)

    SvaraRadera
  8. 1200-talets England låter som något för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Japp, där var det bara att göra som man blev tillsagd. Så glad att jag inte levde då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Det är inte direkt så att de _frågar_ vad hon vill. Det gäller inte bara resan, utan även arbetsuppgifter etc.

      Radera
  10. En trilogi säger du? På 1200-talet? Hur kan det komma sig att jag inte har hört om dom här böckerna? Dom hamnar genast på min lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag vet inte. De kanske inte fick så mycket uppmärksamhet? :)

      Radera
  11. Låter som intressanta böcker. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera