fredag 26 juli 2013

Havsmannen


Havsmannen
av Carl-Johan Vallgren

Dåligt med uppdateringar under semestern tydligen. Både för att jag har varit bortrest emellanåt och för att datorn har krånglat. Så nu är det flera veckor sedan jag läste ut "Havsmannen". Men jag minns att det var så skönt att läsa den efter att ha läst flera böcker som av olika anledningar hade lite besvärligt språk. Här flyter språket lätt. Men berättelsen om Nella och hennes bror är svår att läsa på ett annat sätt. Det går snabbt, men det är hemskt. Nella försöker skydda sin lillebror Robert från alla som mobbar honom i skolan, men hon rår inte på dem. Hon lyckas köpa tid genom att lova att helt enkelt ge den värsta mobbaren pengar, en summa som egentligen är omöjlig att få tag på. Hemma finns inga pengar. Syskonens pappa sitter i fängelse, och mamman är för det mesta full. Robert drömmer om hur bra det blir när pappan blir frisläppt, och hur han ska sätta mobbarna på plats. Nella vet att när pappan kommer ut så kommer det bara finnas en till som hon behöver skydda Robert från. Fast sedan händer det något med boken. Det är fortfarande om Nellas fruktansvärda situation, men det kommer också in ett övernaturligt element, som påverkar Nella och de andra.

Jag läste ju boken i mitt lilla Hallandstema, men det här är så klart en av de böckerna som man inte behöver känna till platsen (i det här fallet Falkenbergstrakten) för att uppskatta. "Havsmannen" och "Drömmaren och sorgen" är de två böckerna som jag skulle kunna tipsa vem som helst om, eller åtminstone folk som inte har något emot att boken kanske rör sig bort från verkligheten en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar