tisdag 23 juli 2013

Bloggen 10 år! (Rumiko Takahashi)


Jag får inte glömma manga. I flera år skrev jag regelbundet om Rumiko Takahashis härliga serie Ranma ½. Senare skrev jag mer oregelbundet om hennes serie Inu Yasha, som jag dels inte tycker lika mycket om, dels slutade ges ut på svenska mitt i. Jag har inte läst ut den än.

Tillbaka till Ranma ½. Det är egentligen en ganska tramsig serie, om kampsportsexperten Ranma, som har ett ganska udda problem. Efter att ha ramlat ner i en förtrollad källa förvandlas han till flicka om han får kallt vatten på sig, och återställs till sitt egentliga kön om han får varmt vatten på sig. Detta leder till diverse tokiga situationer och dessutom är det ofta olika tävlingar där kampsport blandas med andra sporter, t.ex. konståkning. Det visar si så småningom att Ranma inte är så ensam om sitt problem. Folk omkring honom har visst drattat i alla möjliga källor och förvandlas bl.a. till katter och grisar. Men den är mycket rolig och dessutom lär man känna och tycka om alla karaktärerna, trots tt de är ganska överdrivna och allt är så tokigt. Mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar