tisdag 23 juli 2013

Bloggen 10 år! (Elizabeth George, Karin Fossum, Denise Mina)


Några deckarförfattare som jag måste läsa allt av. Jag har inte läst allt av dem än, så här har jag böcker att se fram emot.

Elizabeth George har jag läst längst. Det fanns nog bara en fyra-fem böcker om Lynley och Havers när jag började läsa och nu finns det fler. Jag tycker egentligen att de första är de bästa, men som alla andra av hennes fans måste jag ju veta hur det kommer gå för detektiverna. Ibland har jag inte alls varit intresserad av själva mordfallen, men jag tycker att de bitarna har börjat bli mer läsvärda igen.

När det gäller Karin Fossum så är jag däremot inte alls intresserad av detektiven Sejer. Jag håller inte reda på hans privatliv, jag vet bara att han har ett barnbarn och jag tror att han har en ny hund nu. Fast jag gillar ändå Sejers attityd gentemot offrens anhöriga, de misstänkta och de skyldiga. Men med Karin Fossums böcker gillar jag mest att läsa om brott som känns så väldigt vardagliga. Det är inga kriminella masterminds här, utan bara olyckliga omständigheter som leder till att någon mister livet.

Och när det gäller Denise Mina gillar jag allt.

2 kommentarer:

  1. Gratulerar till bloggjubileumet! Min blogg fyller två år om några veckor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Bara att fortsätta blogga då. ;-)

      Radera