onsdag 3 juli 2013

Arvet från Stacke


Arvet från Stacke
av Birgitta Ahlberg

Stackenäs ligger i Hallands län, men landskapet lär vara Västergötland. Jag vet inte exakt var landskapsgränsen går. Mycket längre västerut än jag tror, tydligen. "Arvet från Stacke" utspelar sig omkring Kungsäter och Skedeskamma (som på 1800-talet bytte namn till Karl Gustav) i mitten av 1600-talet, och om jag har förstått saken rätt är det baserat på verkliga personer som en gång bodde på Stacke säteri.

Vid den här tiden är det Kjerstin Gyllencornett som styr gården, och är överhuvud för arrendatorerna på säteriets mark. Hon har blivit änka två gånger, båda gångerna har hon varit gift med militärer. Hennes andre make var lågadlig, och därför är hennes tre yngre barn också det, medan de båda äldsta är ofrälse. Men sonen i första äktenskapet har fått löfte om adelsbrev efter att ha utmärkt sig i strid. Men han har varit trög med att resa för att kräva ut sitt adelsbrev, trots Kjerstins tjat. Tills vidare avvaktar Kjerstin därför med att gifta bort sin äldsta dotter, trots att Brita redan är i 25-årsåldern. Hon kommer ju kunna göra ett mycket bättre gifte om brodern är adlig.

Kjerstin Gyllencornett må vara van vid att det hon bestämmer utförs, men det är inte allt som går enligt planerna. För plötsligt väntar Brita barn. Med en bonde. Det är inte ens en duktig bonde, utan den slarvern Lars Bryngelsson som är mest känd för sina kvinnohistorier och sin stora talang att berätta sagor. Men det finns ju inget annat att göra än att tvinga honom att gifta sig med Brita. "Arvet från Stacke" handlar mest om Britas nya liv som bondmora. Lars har inte tagit särskilt väl hand om gården, och Brita vill gärna göra den till den bästa gården i byn. Från Stacke har hon med sig idéer om hur man kan förbättra gården, men det är en svår balansgång att få igenom sina idéer utan att Lars känner sig underlägsen och sätter sig på tvären. Till slut är det ju ändå mannen som bestämmer. Samtidigt känner Brita att hon blir bortstött av sin familj på Stacke, och hon har svårt att komma in i bygemenskapen. Så Lars och barnen är liksom de enda hon har att hålla sig till.

Romanen är från 40-talet och det märks på språket, men berättelsen går lika bra att läsa nu. Jag tyckte om den. Var Birgitta Ahlberg kom ifrån vet jag inte, men jag tror inte att det var från de här trakterna. Hon jobbade för Svenska Turistföreningen, och det ska ha varit under en resa (för STF antar jag) som hon hörde talas om Stacke junkrar. Junkrarna är med en del i "Arvet från Stacke". Det är Britas båda yngre halvbröder, Kjerstin Gyllencornetts söner i sitt andra äktenskap - Göran och Olof Silfverlood. Birgitta Ahlgren har skrivit ännu en bok om familjen från Stacke. Den heter "Stacke junkrar" och man kan ju tänka sig vilka den handlar om.

Även om boken strängt taget inte utspelar sig i Halland så får den vara med i mitt Hallandstema. Det är ju på gränsen till landskapet och inom länet, och barnen från de här orterna gick på samma högstadieskola som jag. Dessutom låg Stacke så att personerna i boken då och då blickar ut över sjön Fävren. På sjöns motsatta strand ligger numera ett hus som har tillhört en av mina bästa kompisars släkt i ett par generationer, så den sjön känner jag till och har badat i.

2 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Vad roligt att Du har läst Arvet från Stacke och tyckte om boken! Jag tyckte också mycket om både den och efterföljaren Stacke junkrar. Det gjorde ju inte saken sämre att jag kunde se platserna framför mig någorlunda eftersom jag växt upp i Istorp, på andra sidan Fävren från Stackenäs sett. Förutom Stacke junkrar kan jag verkligen rekommendera boken Arnbjörn Storbonde. Den är skriven av Gustav Landin och är egentligen den första boken om Stacke. Den skrevs på 30-talet och utspelar sig under 1300-talet tror jag, eftersom pesten härjar i nejden. Den handlar alltså om Arnbjörn, som helt enkelt var den förste bonden på Stacke. Den var spännande tyckte jag!

    Kram från Din kompis fromma moder Inger-Lise
    (som numera är tredje generationen som äger huset på sjöns motsatta strand)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger-Lise!

      Roligt att du hittade hit (eller att Eleanore visade vägen)! Stacke junkrar har jag bland böckerna jag tänker läsa, men Arnbjörn Storbonde har jag inte hört talas om. Är den svår att få tag på? När jag söker efter Gustav Landin på Bokbörsen hittar jag mest den kristliga ungdomskalendern Linnea i olika årgångar. :)

      Radera