söndag 14 juli 2013

En smakebit på søndag (vecka 28)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.  

Ojdå, jag hann inte vara speciellt aktiv i de andra smakbitsbloggarna förra söndagen, och inte i min egen heller. Jag reste på en liten semestertur i måndags och det blev visst massor som jag skulle ordna med innan det. Tvätta och diska och vattna blommor och packa. Men den här veckan ska jag stanna hemma.

Självklart hade jag några böcker med på resan. Jag hann bara läsa en ... Och börja på den jag håller på med nu, och som jag ska dela med mig av en smakbit från. Det är en deckare, och jag har försökt undvika spoilers. Det kan ju inte vara en spoiler i en deckare på över 300 sidor att man runt sidan 40 inte har lyckats lösa fallet än. ;-)

Det var i ferd med å gå opp for meg at om mulighetene var store ved å ha eneansvaret for denne mordetterforskningen, så var visst også fallhøyden minst like stor. Jeg ante fortsatt ikke at saken skulle bringe meg ansikt til ansikt ikke bare med en av de mest utspekulerte kriminelle jeg har møtt, men også med det mest bemerkelsesverdige menneske jeg noen gang fikk gleden av å samarbeide med. Ulykkelig uvitende om dette, grublet jeg uten større fremganger over saken helt til jeg sovnet.
(Hans Olav Lahlum, "Menneskefluene", s. 38-39)


29 kommentarer:

  1. Eg likar godt slik "retrokrim", og har lest tre av bøkene til Lahlum. Fint at han har sin eigen stil, syns eg. Kos deg med Menneskefluene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fler som väntar i hyllan, så tur att jag gillade den här. ;-)

      Radera
  2. Tack för smakebiten! Verkar vara en riktig pusseldeckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en sån som är i gammal stil, fast det är en ny bok.

      Radera
  3. Denn ehar jeg på vent, og tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klurig gåta, tyckte jag, även om jag hade mina misstankar. :)

      Radera
  4. Vad roligt det är att se vad andra läser, det har var ännu en, för mig, obekant bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är spänannde att se vad alla andra läser. Ibland är det ju böcker man helt har missat själv. :)

      Radera
  5. Dette er den eneste boken jeg har lest av han. Har så mange andre å lese at jeg venter litt med neste. Men han skriver bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade också den här deckaren. Den var lite annorlunda. Jag har fler av de här deckarna på gång, men jag brukar inte läsa serier sammanhängande, utan läser hellre med blandat, så jag väntar också med nästa.

      Radera
  6. Jeg har lest bøkene hans om unge Kolbjørn Kristiansen og hans uvurderlige hjelper Patricia. Helt ok, "retro" krim som Berit kalte det, hvis du liker Agatha Christie og sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser en del Christie och Maria Lang, så det går bra. :)

      Radera
  7. Har ikke lest noe av forfatteren men jeg er veldig nysgjerrig så en vakker dag skal jeg plukke opp ev av bøkene. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska. Men böckerna finns ju alltid kvar, så det finns ingen orsak att stressa. :)

      Radera
  8. Kul att ytterligare en svensk bokbloggare läser Lahlum! Är nyfiken på vad du kommer att tycka;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag liggr efter med bloggandet, men snart ska jag skriva mer om Lahlums bok. :)

      Radera
  9. Lahlum har jeg ikke lest noe av, så takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst något av Lahlum än - han är ju lite konstig... ;-) Men kanske en gång. Tack för smakbiten i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar lite excentrisk i tidningsartiklar och så, ja. :)

      Radera
  11. Kul att man får så mycket tips, nytt författarnamn för mig, spännande smakebit!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått boken av en norsk kompis. Jag vet inte om jag hade hittat den på egen hand, även om jag faktiskt känner igen omslagsbilden från norska bokbloggar.

      Radera
  12. Ah! Der har du begynt på en god krimserie! Det er mesterlig! Kos deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir spännande att se hur serien fortsätter. :)

      Radera
  13. Takk for smakebiten - jeg har lest denne og likte den ganske godt. Fint med retrokrim. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt med en nyskriven bok i den här stilen. :)

      Radera
  14. Okänd författare och bok för min del. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns väl antagligen bara på norska. Det är ju ganska många norska deckare som översätts till svenska, får väl se hur det blir med den här serien.

      Radera
  15. Har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men er litt nysgjerrig på bøkene hans. Takk for smakebit og kos deg med boken!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att den var ganska annorlunda mot andra nya deckare. :)

      Radera