onsdag 1 maj 2013

SUB och en bok som är gammal eller ny

Antal böcker som "snart" ska läsas: 1182.

Och så tänker jag på det som jag läste om hos Breakfast Book Club, om att böcker blir gamla så fort. Det dröjer inte länge innan böcker som varit omtalade slutar bli omtalade, fast de är bra. Den listan innehöll ju flera böcker som jag har i min SUB och som jag tycker känns ganska nya fortfarande. Så månadens olästa får bli "The Last Samurai" av Helen DeWitt. Den låter bra. Det står på omslaget att den är "A shining fictional debut" och "A dazzling novel ... an original work of brilliance". Den kan väl inte bli gammal på bara tretton år?



Jag ser att Kerstin Ekmans "Hunden" är med också. De visade stolt fram den som "bra svensk bok - inte en deckare" i en engelsk bokhandel förra året och jag hade aldrig hört talas om den. Jag hade i alla fall hört talas om Kerstin Ekman ... Men nu har jag till och med läst "Hunden".

Jag har läst ett par böcker till på listan, och jag har ännu fler av dem i SUB:en. Och nu fick jag fler tips. :)

6 kommentarer:

  1. Den siste samurajen är en av mina absoluta favoriter!

    http://bokmoster.blogspot.se/2002/01/den-siste-samurajen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande. Kanske något att läsa i sommar. :)

      Radera
  2. Den siste samurajen har jag hört att den skall vara väldigt bra. En bok som jag gärna vill läsa någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har bara stått i hyllan här sedan jag köpte den för flera år sedan, men nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den.

      Radera
  3. Helen DeWitt roman er en STOR favoritt. Gled deg til den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni verkar vara många som älskar den. Jag måste nog snart läsa den då. :)

      Radera