söndag 26 maj 2013

En smakebit på søndag (vecka 21)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Just nu läser jag en bok som jag nästan borde vara klar med, men som jag i själva verket knappt har börjat på. Det har varit så mycket annat att göra de senaste dagarna, och idag ska jag på barndop så då blir det väl inte heller läst särskilt mycket. Och på onsdag är det läsecirkelsmöte om den här boken. Ja ja, det är ju inte ovanligt att inte alla har läst boken.

Jag tycker omslaget till min bok ser lite oseriöst ut, men boken är ju ändå skriven av en nobelpristagare!

Min smakbit blir inledningen, för jag har inte kommit så mycket längre.

MURDER MYSTERY

By Special Correspondent

Mary Turner, wife of Richard Turner, a farmer at Ngesi, was found murdered on the front veranda of their homestead yesterday morning. The houseboy, who has been arrested, has confessed to the crime. No motive has been discovered. It is thought that he was in search of valuables.
(Doris Lessing, "The Grass is Singing", s. 9)


16 kommentarer:

  1. Jag läste en Doris Lessing någon gång på gymnasiet, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vilken. Det enda jag kommer ihåg är att jag verkligen avskydde den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte alls uppföljaren till Det femte barnet (Ben ute i världen). Annars har jag tyckt om det lilla jag har läst av Lessing. Tror det här är den fjärde boken jag läser.

      Radera
  2. Denne har jeg liggende på norsk og skulle sikkert ha lest den for lenge siden, tusen takk for smakebit og påminnelse. Ha en fin dag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går väl ingenstans. ;-) Men den verkar bra, så det är säkert värt att läsa den nån gång.

      Radera
  3. Doris Lessing har mange bra bøker. Denne er en av dem. Vil nok finne fram flere etter hvert, for hun er verdt å lese.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Martha Quest-serien lite på gång så småningom. Har du läst den?

      Radera
  4. Jeg har tenkt å lese litt av Doris Lessing, men jeg har vært litt usikker på hvilken bok jeg skulle velge. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ett par stycken, men jag vet inte om någon av dem är den man ska börja med. :)

      Radera
  5. Doris Lessing er en av mine favorittforfattere, Leste alle de føsre bøkene hennes, men ikke de aller siste. Meget bra dame! Shikasta, og den serien, er sci-fi på høyt nivå. Anbefales!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shikasta har jag hört talas om! Den verkar spännande. Lite annoirlunda än t.ex. den här, som är en realistisk berättelse från Sydrhodesia, eller vad de kallade det på den här tiden. Zimbabwe, är det väl.

      Radera
  6. Helt enig med Anita. Doris Lessing's sci-fi bøker er noe av det beste som er skrevet i sjangeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om jag kanske hellre ska välja dem än Martha Quest då. :)

      Radera
  7. Kul med läsecirkel!
    Läste Lessing för många år sedan men skäms lite att säga att jag inte minns vilka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt med titlar ...

      Läsecirkel är väldigt kul. :)

      Radera
  8. Hm, denne har jeg ikke hørt om før, men Doris Lessing liker jeg så boken noterer jeg meg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte helt ny ... Jag tycker att den känns som en historisk roman, men den utspelar sig nog ungefär när den är skriven, alltså 1950.

      Radera