söndag 12 maj 2013

Mina tegelstenar

Jag har blivit taggad av Bokmoster i en utmaning om tegelstenar. Kul! :)

- hitta de fem tjockaste böcker i din bokhylla som du läst

- hitta de två tjockaste böckerna i din TBR-hög (Böcker som skall läsas)

.... och tagga sedan fem andra bloggare

 Det är inte så lätt att hitta de tjockaste böckerna. Hur tjocka de ser ut att vara och antal sidor verkar inte ha så mycket med varandra att göra. En del som jag tyckte såg riktigt tjocka ut hade ju inte ens 600 sidor. Till slut blev det de här.


De lästa är:

5. Susanna Clarke - "Jonathan Strange & Mr. Norrell", 1006 sidor
5. Elizabeth George - "A Traitor to Memory", 1006 sidor (samma antal!)
3. Diana Gabaldon - "Voyager", 1059 sidor
2. Diana Gabaldon - "Drums of Autumn", 1070 sidor
1. Stephen King - "Det", 1188 sidor

Och så de olästa:

2. Vikram Seth - "En lämplig ung man", 1239 sidor
1. "Bibeln", 1311 sidor

Jag misstänker att de här två böckerna står olästa i otaliga bokhyllor. Jag hade inte tagit med Bibeln om jag inte höll på att läsa den (långsamt). Och Bokmoster skrev ju om sina tegelstenar att hon inte ens räknar med "En lämplig ung man". :)

Jag vet inte vem jag taggar. Alla som känner för att anta utmaningen kanske.

4 kommentarer:

  1. Gabaldon och Clarke här också, trevligt! Min Jonathan Strange & mr Norell har dock bara 773 sidor, men den hamnade på min lista ändå. Du har den engelska? Jag har svenskt, inbundet.

    Nej, jag är inte ens i närheten av att börja på En lämplig ung man. Men nog står han kvar i hyllan, i väntan på bättre tider. Eller nåt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det någon någonsin som har läst "En lämplig ung man"? Tänk om den inte alls är bra. ;-)

      Min "Jonathan Strange & Mr Norrell" är på engelska och i pocket. Det blir kanske fler sidor i pocketböcker än i inbundna? Jag tycker ju egentligen att min bok med hela Mobergs Utvandrarserie borde vara längre än flera av de här böckerna, men den vara "bara" på 700-800 sidor. Men formatet är väldigt stort och det är två spalter på sidorna!

      Radera
  2. Ja hos dig var det rejäla tjockisar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tydligen. Och nästan alla är lästa för lääänge sedan. Känns som att 90-talet var min tegelstensperiod.

      Radera